24 Nordjyske - Motorvejsbroen i Nr. Sundby - Skærpede krav efter brokollaps

Siden 2003 er der blevet stillet større krav til beregninger og til kontrollen af bygningskonstruktioner. - Man skal kunne dokumentere, at konstruktionen er robust - specielt for de byggerier, der er i høj sikkerhedsklasse, siger John Dalsgaard Sørensen, der er professor i risikoanalyse og sikkerhed ved Aalborg Universitet. Broen ved Nørresundby er i høj sikkerhedsklasse, fordi konsekvenserne af svigt er store, og mange personer kan komme til skade, påpeger John Dalsgaard Sørensen. Han mener, at tidspres og travlhed kan være grund til, at der alligevel skete en ulykke. - Byggeri skal gå hurtigere og hurtigere. Der er ikke tid til at kontrollere ordentligt længere, siger han.

Emne

Brokollaps

Periode26 jun. 2006

Mediebidrag