Referencer

Ny undersøgelse: Øget bevægelse i folkeskolen kan måske ikke svare sig

Mediets navn/udløbDR P4 Nordjylland Nyheder 07.30
FuldtekstLæs fuldtekstversionen

Debat: Skolereform. Motion har begrænset effekt

Producer/forfatterANNETTE QUINTO ROMANI OG TROND BELDO KLAUSEN
Mediets navn/udløbPolitiken
FuldtekstLæs fuldtekstversionen

Beskrivelse

Ifølge et nyt studie fra Aalborg Universitet har øget bevægelse i folkeskolen måske ikke den ønskede effekt, skriver Annette Quinto Romani og Trond Beldo Klausen, henholdsvis lektor og institutleder på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde ved Aalborg Universitet, i et debatindlæg. Folkeskolereformen havde til formål at forbedre Pisa-resultaterne blandt de danske elever, og en af måderne at gøre dette på var ved at sætte mere fokus på motion, men det nye studie viser nu, at motion i skolen generelt ikke har en positiv effekt på skoleresultaterne. Skribenterne forklarer, at baggrunden for dette i høj grad skyldes, at de deltagende i eksperimentet skiftede motion i fritiden ud med motion i skolen, og studiet er derfor et eksempel på, hvorfor eksperimentelle studier i naturlige omgivelser kan være problematiske. Kilder:Politiken, Debat, side 4, 30-07-2017
Periode30 jul. 2017
1 ID: 261145150