Folkeskolen taber matematik-talenter

Presse/medie

Beskrivelse

Det er ikke de store matematiske talenter, som den danske stat kan prale af. Det viser den nye Pisa-undersøgelse, der konkluderer, at antallet af danske elever, der leverer toppræstationer i matematik er faldet fra 15,9 pct i 2003 til 11,6 pct i 2009 - og det betydelige fald er dybt bekymrende, siger Lena Lindenskov, professor i matematikkens og naturfagenes didaktik på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Hun har dog ikke en klar forklaring på, hvorfor de danske elever bliver dårligere til matematik. Også rektor Lars Pallesen fra DTU finder resultaterne foruroligende, og han mener, at det skyldes en manglende evne til at få de danske børn til at holde ved matematikken og manglende inspiration. I det hele taget står både uddannelsesverdenen og erhvervslivet i kø med ærgerlige miner som konsekvens af de dårlige resultater, og det ser især sort ud for de danske piger, der ellers generelt klarer sig godt i de andre fag. Ifølge Charlotte Rønhof fra DI, så er det noget kulturelt, der hæmmer forventningen til pigernes matematiske talenter, og det er da også yderst skadeligt, hvis man ikke udnytter pigernes evner, men i stedet gøre det til et dogme, at piger ikke kan finde ud af matematik, konkluderer Lisbeth Fajstrup, der er lektor ved Institut for Matematiske Fag på Aalborg Universitet og selv har fokus på kønsforskelle.
Periode7 jan. 2011

Mediedækning

2

Mediedækning