Humanister skal drive ny økonomi: Humanister kan kapre hovedroller i en oplevelsesøkonomi i voldsom vækst.

    Presse/medie

    Beskrivelse

    For meget varm luft Politikere og erhvervsfolk bruger mange smukke ord om landets lysende fremtid i oplevelsens tegn. Konkrete forskningsprojekter er det dog småt med. Det gælder også inden for en klassisk oplevelsesindustri som turismen. "Oplevelsesøkonomi bruges som magisk formular, der skal redde vores økonomi, vores beskæftigelse og vores skatteprovenu. Men det meste er varm luft", siger Peter Kvistgaard, der er ph.d. i regional turismepolitik. "Man har en række ønsker, forestillinger og gætterier. Reelt gøres der meget få og spredte forsøg på at finde ud af, hvad oplevelsesøkonomi konkret betyder i givne kontekster. Derfor risikerer man at sætte en masse i gang, som der ikke er hold i", vurderer Kvistgaard. Hans eget projekt om "Oplevelsesprofil for feriedestination Møn" viser store forskelle på turisternes krav til oplevelse og de lokales forestillinger om et attraktivt feriemål.
    Bibliografisk note: Peter Kvistgaard indehaver ph.d.-graden i turismepolicy fra Aalborg Universitet, og har siden 1998 forsket og undervist i turisme ved Tourism Research Unit. Kvistgaard stod i spidsen for udviklingsprojektet "Oplevelsesprofil for feriedestination Møn" 2005.
    Emneord: turisme, oplevelsesøkonomi, Møn

    Emne

    Oplevelsesøkonomi
    Periode9 dec. 2005

    Mediebidrag

    1

    Mediebidrag

    • TitelHumanister skal drive ny økonomi: Humanister kan kapre hovedroller i en oplevelsesøkonomi i voldsom vækst.
      Mediets navn/udløbMagisterbladet
      MedietypeTryk
      Dato09/12/2005
      PersonerPeter Kvistgaard

    Emneord

    • turisme, oplevelsesøkonomi, Møn