Kommercielle eksperter skader troværdigheden i medierne

Presse/medie

Beskrivelse

Pga. et øget pres på journalister lader aviserne flere og flere fagfolk udtale sig, selvom de har en interesse i at påvirke markedet, og det er utroværdigt, mener medieforskere. Der har f.eks. været skrevet en del artikler om boligmarkedet, hvor forskellige kilder udtaler sig om boligpriserne, selvom Realkreditrådet efterfølgende kan konstatere noget helt andet end det, der er sagt til medierne. Hos BRFkredit mener de ikke, at de udtaler sig på områder, hvor de ikke bør udtale sig. 'Troværdighed er afgørende for os. Derfor har vi ingen interesse i at gå ud og sige noget, der ikke har hold i virkeligheden. For på et tidspunkt kommer der et tal, der viser, at det her var helt ude i skoven', siger Ulrikke Ekelund, cheføkonom i BRFkredit. På listen over de mest citerede økonomer i 2006 og 2007 ligger chefanalytiker Anders Matzen fra Nordea på en fjerdeplads med 246 citater, cheføkonom Helge J. Pedersen fra Nordea ligger på en niendeplads med 141 citater, lektor Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet ligger på en tiendeplads med 137 citater, cheføkonom Ulrikke Ekelund fra BRFkredit ligger på en 11. plads med 134 citater, mens chefanalytiker i Nordea, Johnny Bo Jakobsen ligger nummer 19 med 89 citater.
Periode25 mar. 2008

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelKommercielle eksperter indtager medierne
    Mediets navn/udløbUgebrevet Mandag Morgen 1. sektion
    Varighed/længde/størrelse6
    Dato25/03/2008
    PersonerFlemming Ibsen