Kunder er trætte af sælgere, der er på fornavn

Presse/medie

Beskrivelse

Forbrugerne er trætte af sælgere, der i deres kommunikation med potentielle kunder bruger fornavn og er meget personlige. Undervisere er også begyndt at fraråde telefonsælgere at kalde potentielle kunder ved fornavn. Lektor i sprogvidenskab ved Aalborg Universitet Hans Götzsche mener, at brugen af fornavne er et generationsspørgsmål. - Det begyndte nok i 1970' erne, hvor vi alle sammen skulle være én stor familie. Ved at bruge fornavnet signalerer vi, at vi breder vores intimitet og venlighed ud til resten af verden, men så bliver det jo indholdstomt. I 1950' erne signalerede det at være på fornavn intimitet i en mere ægte forstand, fordi man kun var det med de nærmeste, påpeger han. Han tilf'øjer, at han også selv bliver irriteret over sælgere, der bruger en intim tone. (Kristine Korsgaard)
Periode9 okt. 2010

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelKunder er trætte af sælgere, der er på fornavn
    Mediets navn/udløbKristeligt Dagblad
    Dato09/10/2010
    PersonerHans Götzsche