Kunstig intelligens kan hjælpe på alarmcentralen

  • Thorsten Ottosen

Presse/medie

Beskrivelse

Et avanceret computerprogram udviklet af forskere ved Aalborg Universitet og kommercialiseret af virksomheden Dezide, som også er startet af forskere og studerende fra AAU, kan guide telefonsamtalerne i alamcentralen, så man i løbet af sekunder kan trække på samtlige eksperters erfaring og viden samt medtage både lang-og kortsigtede konsekvenser i sine vurderinger, for eksempel i ulykkestilfælde. Programmet fungerer lidt som de fejlfindingsprogrammer, man også kender fra computere, og Thorsten Ottosen, ph.d.-studerende ved gruppen for maskinintelligens ved AAU, vurderer, at systemet ville kunne være i brug inden for måneder. - Guiden kan hele tidens opdateres med ny viden og anbefalinger. På den måde behøver man ikke bruge tid og penge på kurser og efteruddannelse af medarbejderne, og så giver det en ens service, uanset hvor i landet man ringer fra, siger Thorsten Ottosen.
Periode22 okt. 2010

Mediedækning

1

Mediedækning