Referencer

Over 9000 it-systemer i staten: Men de taler dårligt sammen

Producer/forfatterRitzau
Mediets navn/udløbdenoffentlige.dk
FuldtekstLæs fuldtekstversionen

Beskrivelse

En rundspørge blandt 900 statslige ansatte foretaget af Politiken i samarbejde med fagforbundet Djøf viser, at den danske stat i løbet af de sidste fem år har fået ca. 2.500 nye it-systemer og registre. Mange af disse taler ikke sammen, og gør dagligt arbejdet besværligt for de ansatte. Pernille Kræmmergaard, stifter af Digitaliseringsinstituttet og professor i it-ledelse ved Aalborg Universitet, siger, at besværlighederne resulterer i en del dobbeltarbejde. Hun siger, at det koster på effektiviteten og at der er større risiko for fejl, når tingene skal indtastes flere gange. Der er udviklet 9.263 it-systemer og registre siden staten begyndte at bruge computere, hvoraf ca. 2.500 af disse er kommet til i løbet af de seneste fem år. Kilder:denoffentlige.dk, 09-08-2017
Periode9 aug. 2017
1 ID: 261432604