Et forskningsprojekt, som seniorforsker Lars Gunnarsen fra Statens Byggeforskningsinstitut ved Aalborg Universitet har gennemført sammen med en række andre forskere, viser nu, at partikelfiltre i private hjem gavner sundheden. - Vores undersøgelse viste, at i de perioder, hvor partikelfiltrene var slået til i lejlighederne, kunne man - i efterfølgende prøver - konstatere, at der var sket en forbedring af elasticiteten af beboernes blodårer. Og den positive virkning indtraf allerede efter to døgn med renset luft, fortæller Lars Gunnarsen. Undersøgelsen blev gennemført hos 41 raske, ikke-rygende personer over 60 år, som bor nær en trafikeret vej. De blev bedt om at have en almindelig adfærd i deres bolig over en periode på en uge, hvor man henholdsvis indsatte og fjernede filtrene. (Ingen angivet)
Vis graf over relationer

Referencer

OriginaltitelPartikelfiltre gavner sundheden
MedieJyllands-Posten
URLLæs fuldtekstversionen
Dato17/01/10
KildeInfomedia

ID: 19141515