Regeringen presser ældre og unge for meget

En række forskere kritiserer regeringens velfærdsudspil for at lægge alt for meget vægt på økonomiske incitamenter. Blandt dem er Jørgen Goul Andersen, professor ved institut for Økonomi, Politik og Forvaltning ved Aalborg Universitet, og Per H. Jensen, velfærdsforsker ved Aalborg Universitet. Ifølge Jørgen Goul Andersen kan man ikke presse mere ud af de ledige mellem 25 og 29 år, fordi regeringen undervurderer, hvor mange i denne gruppe, som har etableret familie. Heller ikke de ældre kan man vride meget mere ud af, for som den nuværende udformning af efterlønnen fungerer i dag, lokker den folk til at tage nogle flere år på arbejdsmarkedet, mener han. Et af regeringens væsentligste argumenter for at hæve efterlønsalderen er, at mange sagtens kan klare et par år endnu på arbejdsmarkedet, men det passer ifølge Per H. Jensen ikke. Han har undersøgt sygefraværet blandt dem, som er gået på efterløn som 60-årig, og her viser det sig, at deres sygefravær er dobbelt så højt som dem, som valgte at blive på arbejdsmarkedet, da de fyldte 60.
    Periode8 apr. 2006

• TitelRegeringen presser ældre og unge for meget
      Mediets navn/udløbInformation
      Varighed/længde/størrelse20,21,22,23