Universitet: Danske medier har et problem - persondata ender hos ukendte, eksotiske firmaer

Presse/medie

Beskrivelse

Mange danske medier er ikke et meget bedre end Facebook og Cambridge Analytice: Mediebrugeres søgehistorik, adresse, interesser, shopping-vaner og profilering, høstet ved brug af mange danske medier, havner nemlig i hænderne på annoncører, statistikfirmaer og andre ukendte virksomheder, hvor de bruges som grundlag for profilering, annoncering og meget andet.

Derfor står medierne over for et stort oprydningsarbejde foran sig. For som noget nyt skal medierne nemlig have styr på data, når persondataforordningen træder i kraft på fredag d. 25. maj.

Det viser ny forskning fra Aalborg Universitet.

Forskernes gennemgang af 1.343 hjemmesider, herunder 71 danske, viser, at flere hundrede tredjeparts-servere kigger med, når du eksempelvis klikker ind på BT.dk, Ekstrabladet.dk, Politiken.dk og så videre for at læse nyheder.

Emne

Euro Web Privacy Measurement

Periode22 maj 2018

Mediedækning

1

Mediedækning

Emneord

  • web privacy measurement
  • GDPR
  • media research
  • informational privacy