NASUD

Organisationsprofil

Normal og atypisk sproglig udvikling hos danske førskolebørn og skolebørn, inklusiv standardisering af dansk test der måler grammatisk forståelse.
Et treårigt kollektivt projekt (01.02.2008-31.01.2011) ledet af Professor Kristine Jensen de López leder af Cognitive Psychology Unit. Projektet har opnået støtte fra Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation på 4 mill kr.

Baggrund for projektet
Det er pålagt kommunerne at tilbyde tre-årige børn en sprogscreening med opfølgende sprogstimulering. Det videnskabelige grundlag for at identificere danske børn, der enten er forsinket i deres sprogudvikling eller udviser specifikke sprogvanskeligheder, er dog endnu meget spinkelt. Forskningsprojektet bidrager til kortlægningen af den normale og den atypiske udvikling af dansk i børnehave- og skolealderen. Internationale studier viser, at 5-7 % af alle børn har problemer med at tilegne sig deres modersmål. Det følges ofte af sociale problemer og risiko for at udvikle psykiatriske sygdomme.

Luk

Publikationer (89)

Aktiviteter (142)

Mest anvendte tidsskrifter

  • Psyke & Logos

    ISSNs: 0107-1211, 2246-2449

    Yderligere søgbare ISSNs (Elektroniske): 2246-2449

    Dansk Psykologisk Forlag, Danmark

    Tidsskrift

  • Journal of Cross-Cultural Psychology

    ISSNs: 0022-0221

    Yderligere søgbare ISSNs (Elektroniske): 1552-5422

    Sage Publications, Inc., USA

    Tidsskrift

  • Dansk Audiologopaedi

    ISSNs: 0105-7200

    Danmark

    Tidsskrift

  • Language Acquisition

    ISSNs: 1048-9223

    Yderligere søgbare ISSNs (Elektroniske): 1532-7817

    Routledge, USA

    Tidsskrift

  • Akademisk Kvarter

    ISSNs: 1904-0008, 1904-0008

    Aalborg Universitetsforlag, Danmark

    Tidsskrift

Mest downloadede publikationer

ID: 18425917