The Popular

Organisationsprofil

Denne forskergruppe i aspekter af anglofon kultur, litteratur og medievidenskab går under navnet The Popular, efter det brede analytiske felt af kulturelle tekster vi påtænker at afsøge. Debatten om det populære i kulturen har en solid forankring i en grundlagsdebat i det anglofone område: Massekulturen er historisk set blevet betragtet med mistanke grundet dens kapitalistiske oprindelse og konstitution og ansås at have en korrumperende indflydelse på ‘folket,’ hvad enten dette defineredes som den urbane arbejderklasse eller landbefolkningen.

Højkulturen eller elitekulturen blev derimod betragtet som havende en opdragende og civilisatorisk indflydelse på folket (som derigennem fik en mulighed for at blive ’kultiverede’). Man kan således tale om en triangulering af kultur-typer der udkæmper et slag om herredømmet over ”det populære” felt: ’Folkekulturen’, der gør krav på ’autenticitet’; ’massekulturen’, der i kraft af volumen har en afgørende indflydelse på folkets kulturkonsumption og ideologiske sammensætning; samt ’højkulturen’ som påberåber sig dominans på basis af sin didaktiske rolle og permanens i æstetisk værdi. Vores forskningsindsats ligger netop i dette krydsfelt.

Luk

Publikationer (42)

Aktiviteter (17)

Forskningsprojekter (3)

Mest anvendte tidsskrifter

  • Akademisk Kvarter

    ISSNs: 1904-0008, 1904-0008

    Aalborg Universitetsforlag, Danmark

    Tidsskrift

  • Explicator

    ISSNs: 0014-4940

    Yderligere søgbare ISSNs (Elektroniske): 1939-926X

    Routledge, USA

    Tidsskrift

  • Imaginaires (Reims)

    ISSNs: 1270-931X

    Editions et Presses Universitaires de Reims, Frankrig

    Tidsskrift

  • Inferno Magazine

    ISSNs: 1796-7600

    Pop Media Oy, Finland

    Tidsskrift

  • Anglo-Files

    ISSNs: 0900-6516

    Tidsskrift

Mest anvendte forlag

Mest downloadede publikationer

ID: 221908200