Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Bettina Dahl Søndergaard har to stillinger - en som lektor i problembaseret læring (PBL) på Aalborg UNESCO PBL Centre in Engineering Science and Sustainability, Aalborg Universitet og en som professor i matematikdidaktik ved Matematisk institutt på Universitetet i Bergen. Hendes ekspertise er inden for matematikdidaktik, problembaseret læring, erhvervsuddannelser, talenter, eksamensformer og uformel læring inden for STEM-fagene. Uddannelsesmæssigt har hun en ph.d. i matematikdidaktik (Roskilde, 2003), en M.Sc. i Educational Research Methodology (Oxford, 2000) og cand.scient. i matematik (hovedfag) og samfundsfag (sidefag) (Aalborg, 1997).
Hun har arbejdet i hele verdenen (Virginia Tech, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Universitetet i Bergen, University of Oxford, Aarhus Universitet) samt haft konsulentjobs for Verdensbanken og er pt. Expert for Europa-Kommissionen. Hun har også været/er medlem af forskellige udvalg bl.a. om matematikundervisning nedsat af Undervisningsministeriet: Faggruppe for folkeskolens fag & Faglig gruppe for ny læreruddannelse, og hun var inviteret deltager på Sorø-mødet i 2023. Hun har siden 2010 været næstformand for censorkorpset for matematik på universiteterne, nedsat af Forskningsministeriet. Internationalt var hun det første (og hidtil eneste) danske medlem af International Committee (og kasserer) for International Group for the Psychology of Mathematics Education (IGPME), og hun har været Chair af Out-of-School Time, Special Interest Group i AERA (American Educational Research Association).
Hun har 200 publikationer fordelt over både højtrangerede artikler, formidlingsartikler til lærere samt læserbreve. Hun er en flittig dommer ved STEM-konkurrencer i uformelle læringsmiljøer som FIRST LEGO League, Edison og Unge Forskere.
Hun er PI og co-PI på adskillige projekter inden for matematikdidaktik og PBL for både universitetsstuderende og erhvervsskoleelever. F.eks. er hun formand for ekspertgruppen for erhvervsskoler i NCUM (Nationalt center for udvikling af matematikundervisning), og hun leder et Novo Nordisk-finansieret projekt – KLUMP (Kompetenceløft af undervisere i matematik på erhvervsskoler). I tillæg er er hun medvejleder for fire afrikanske ph.d.-studerende i “secondary mathematics education”, og del af ledelsesgruppen, for kapacitetsopbygningsprojektet MATH4SDG (Mathematics for Sustainable Development), finansieret af Norad (det norske ”Danida”), der er placeret på Universitet i Bergen og sker i samarbejde med Makerere University i Uganda og University of Dar es Salaam i Tanzania.
Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål
I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Matematikkens didaktik, Ph.d., Roskilde University
… → 2003
Educational Research Methodology, M.Sc., University of Oxford
… → 2000
Matematik (hovedfag) & samfundsfag (sidefag), cand.scient., Aalborg Universitet
… → 1997
Eksterne ansættelser
Expert (various occasions), European Commission
25 apr. 2018 → …
Professor, University of Bergen
1 dec. 2016 → …
Forskningsophold, Stanford University
1 sep. 2011 → 30 nov. 2011
Short term consultant (deltid), World Bank
13 aug. 2008 → 30 jun. 2009
Adjunkt & Lektor, Aarhus University
1 jan. 2007 → 31 okt. 2012
Seminarieadjunkt, Aalborg Seminarium
1 aug. 2006 → 31 dec. 2006
Assistant Professor, Virginia Polytechnic Institute and State University
1 aug. 2004 → 30 jun. 2006
Rådgiver, Norwegian University of Science and Technology
1 okt. 2002 → 31 jul. 2004
Research Officer (deltid), University of Oxford
1 apr. 2000 → 31 jul. 2002
Forskningsassistent (deltid), Danmarks Pædagogiske Institut (now part of Aarhus University)
1 aug. 1998 → 30 sep. 1999
Årsvikar, Aalborg Katedralskole
1 aug. 1997 → 31 jul. 1998
Emneord
- Problembaseret Læring
- Assessment
- PBL and mathematics
- Group formation in PBL
- PBL models
- Mathematics education
- Teacher training
- Classroom dialogues
- Gifted students
- Psychology of learning mathematics
- STEM education
- Informal learning
- SOLO Taxonomy
- Philosophy of science
- Nature of mathematics
- Ethnomathematics
- Engineering mathematics
- PBL progression
- Grading scales
- Auditoria lecturing
- School competitions
- Vocational education
- Out-of-school time
- University calculus
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
myPBL-VRMath: Micro-PBL in Mathematics using Virtual Reality
Søndergaard, B. D., Timcenko, O., Rasmussen, M. G., Christensen, R. B., Davidsen, J. G., Abou-Hayt, I., Vinerean-Bernhoff, M. & Harel, N.
01/01/2024 → 31/12/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
KLUMP: Kompetenceløft af undervisere i matematik på erhvervsskoler (Novo Nordisk Fonden)
Søndergaard, B. D., Hansen, S., Lindenskov, L., Justesen, F. & Schaarup, J.
01/08/2023 → 31/12/2024
Projekter: Projekt › Andet
-
LabSTEM Nord
Bertel, L. B., Møller Jeppesen, M., Hundahl, C. G., Søndergaard, B. D., Hansen, S., Henriksen, L. B., Otto, S. & Jensen, C. S.
01/03/2021 → 31/08/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
MATH4SDG: Mathematics for Sustainable Development (Project at University of Bergen, NORHED II)
Alendal, G., Søndergaard, B. D., Magero, J. M. & Mureithi, E.
01/01/2021 → 31/12/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
NCUM: Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning
Søndergaard, B. D. & Fajstrup, L.
01/01/2020 → 31/12/2024
Projekter: Projekt › Andet
Publikationer
-
A Critical Look at the Laplace Transform Method in Engineering Education
Abou-Hayt, I. & Dahl, B., 2024, (E-pub ahead of print) I: I E E E Transactions on Education. 8 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil26 Downloads (Pure) -
Brøker på erhvervsskoler
Lindenskov, L. & Søndergaard, B. D., 2024, NCUM | Nationalt Center for Udvikling af MatematikundervisningPublikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
Åben adgang -
KLUMP: KOMPETENCELØFT AF UNDERVISERE I MATEMATIK PÅ ERHVERVSSKOLER
Søndergaard, B. D. & Justesen, F., 8 mar. 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Poster › Forskning
Åben adgangFil10 Downloads (Pure) -
New research project in Denmark: Project on making mathematics more accessible and relevant to vocational students (KLUMP)
Søndergaard, B. D., Lindenskov, L. & Justesen, F., mar. 2024, Adults Learning Mathematics (ALM).Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
Åben adgang -
Algebra i erhvervsskolen
Lindenskov, L., Hoogland, K. & Søndergaard, B. D., 2023, NCUM | Nationalt Center for Udvikling af MatematikundervisningPublikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
Åben adgang
Aktiviteter
-
Unge Forskere (Begivenhed)
Bettina Dahl Søndergaard (Medlem)
6 mar. 2024Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
-
MATH4SDG (Mathematics for Sustainable Development): A Norwegian collaboration with Tanzania and Uganda
Bettina Dahl Søndergaard (Foredragsholder)
14 feb. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Mathematics and Problem Based Learning at Aalborg University
Bettina Dahl Søndergaard (Foredragsholder)
26 jan. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Fil -
Education Sciences (Tidsskrift)
Bettina Dahl Søndergaard (Redaktør) & Reinhard Hochmuth (Redaktør)
2024 → 2025Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Redaktør af tidsskrift › Forskning
-
Presenter: NCUMs ekspertgruppe for erhvervsskoler - Fokuspunkter, indsatser, udfordringer, planlægning og retning
Bettina Dahl Søndergaard (Foredragsholder)
14 dec. 2023Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Presse/medier
-
Novo Nordisk Fonden bevilger 100 mio. kr. til 32 naturvidenskabelige projekter
27/01/2023 → 31/01/2023
4 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
70-årig professor udgiver bog om tro og videnskab
Peter Øhrstrøm, Bettina Dahl Søndergaard & David Jakobsen
17/03/2019
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Karakterinflation og karaktermani præger danske uddannelser
14/06/2018
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
-