Personlig profil

Forskningsprofil

Bettina Dahl Søndergaard har to stillinger - en som lektor i problembaseret læring (PBL) på Aalborg UNESCO PBL Centre in Engineering Science and Sustainability, Aalborg Universitet og en som professor i matematikdidaktik ved Matematisk institutt på Universitetet i Bergen. Hendes ekspertise er inden for matematikdidaktik, problembaseret læring, erhvervsuddannelser, talenter, eksamensformer og uformel læring inden for STEM-fagene. Uddannelsesmæssigt har hun en ph.d. i matematikdidaktik (Roskilde, 2003), en M.Sc. i Educational Research Methodology (Oxford, 2000) og cand.scient. i matematik (hovedfag) og samfundsfag (sidefag) (Aalborg, 1997).

Hun har arbejdet i hele verdenen (Virginia Tech, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Universitetet i Bergen, University of Oxford, Aarhus Universitet) samt haft konsulentjobs for Verdensbanken og er pt. Expert for Europa-Kommissionen. Hun har også været/er medlem af forskellige udvalg bl.a. om matematikundervisning nedsat af Undervisningsministeriet: Faggruppe for folkeskolens fag & Faglig gruppe for ny læreruddannelse, og hun var inviteret deltager på Sorø-mødet i 2023. Hun har siden 2010 været næstformand for censorkorpset for matematik på universiteterne, nedsat af Forskningsministeriet. Internationalt var hun det første (og hidtil eneste) danske medlem af International Committee (og kasserer) for International Group for the Psychology of Mathematics Education (IGPME), og hun har været Chair af Out-of-School Time, Special Interest Group i AERA (American Educational Research Association).

Hun har 200 publikationer fordelt over både højtrangerede artikler, formidlingsartikler til lærere samt læserbreve. Hun er en flittig dommer ved STEM-konkurrencer i uformelle læringsmiljøer som FIRST LEGO League, Edison og Unge Forskere. 

Hun er PI og co-PI på adskillige projekter inden for matematikdidaktik og PBL for både universitetsstuderende og erhvervsskoleelever. F.eks. er hun formand for ekspertgruppen for erhvervsskoler i NCUM (Nationalt center for udvikling af matematikundervisning), og hun leder et Novo Nordisk-finansieret projekt – KLUMP (Kompetenceløft af undervisere i matematik på erhvervsskoler). I tillæg er er hun medvejleder for fire afrikanske ph.d.-studerende i “secondary mathematics education”, og del af ledelsesgruppen, for kapacitetsopbygningsprojektet MATH4SDG (Mathematics for Sustainable Development), finansieret af Norad (det norske ”Danida”), der er placeret på Universitet i Bergen og sker i samarbejde med Makerere University i Uganda og University of Dar es Salaam i Tanzania.

 

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 4 - Kvalitetsuddannelse
  • Verdensmål 17 - Partnerskaber for handling

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Matematikkens didaktik, Ph.d., Roskilde University

… → 2003

Educational Research Methodology, M.Sc., University of Oxford

… → 2000

Matematik (hovedfag) & samfundsfag (sidefag), cand.scient., Aalborg Universitet

… → 1997

Eksterne ansættelser

Expert (various occasions), European Commission

25 apr. 2018 → …

Professor, University of Bergen

1 dec. 2016 → …

Forskningsophold, Stanford University

1 sep. 201130 nov. 2011

Short term consultant (deltid), World Bank

13 aug. 200830 jun. 2009

Adjunkt & Lektor, Aarhus University

1 jan. 200731 okt. 2012

Seminarieadjunkt, Aalborg Seminarium

1 aug. 200631 dec. 2006

Assistant Professor, Virginia Polytechnic Institute and State University

1 aug. 200430 jun. 2006

Rådgiver, Norwegian University of Science and Technology

1 okt. 200231 jul. 2004

Research Officer (deltid), University of Oxford

1 apr. 200031 jul. 2002

Forskningsassistent (deltid), Danmarks Pædagogiske Institut (now part of Aarhus University)

1 aug. 199830 sep. 1999

Årsvikar, Aalborg Katedralskole

1 aug. 199731 jul. 1998

Emneord

  • Problembaseret Læring
  • Assessment
  • PBL and mathematics
  • Group formation in PBL
  • PBL models
  • Mathematics education
  • Teacher training
  • Classroom dialogues
  • Gifted students
  • Psychology of learning mathematics
  • STEM education
  • Informal learning
  • SOLO Taxonomy
  • Philosophy of science
  • Nature of mathematics
  • Ethnomathematics
  • Engineering mathematics
  • PBL progression
  • Grading scales
  • Auditoria lecturing
  • School competitions
  • Vocational education
  • Out-of-school time
  • University calculus

Fingerprint

Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som stammer fra personprofilernes indhold. Det opdateres løbende med nye registreringer.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde i de sidste fem år

Klik på punkterne for at se detaljerne.