Årets Brøl: Bedste App/Mobilt Web-site

Pris: Øvrige priser

Beskrivelse

Deltagerne ved `Årets Brøl´fik mulighed for at høre fisk brøle, da app´en Nordsøen Movie Maker vandt prisen for årets bedste ´App eller mobile site´. Pris – og marketingeventen `Årets Brøl´ er regionens største temperaturmåling af virkningsfuld, kreativ og veludført markedsføring, og Nordsøen Movie Maker vandt prisen i skarp konkurrence med andre spændende kandidater fra reklame- og mediebranchen i Nordjylland. App'en er lavet i et samarbejde mellem Nordsøen Oceanarium, app-udviklingshuset Huge Lawn - Miracle Apps og Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign ved Aalborg Universitet. Et samarbejde der på tværs har åbnet op for at skabe et produkt, der indeholder tekniske funktionaliteter og oplevelsesmæssige kvaliteter, der ikke er set udført på denne måde før. I al sin enkelhed har app'en til formål at engagere og aktivere den eller lidt udfordrende aldersgruppe tweens. Som instruktør for sin egen undervands slapstick comedy film optager gæsten filmklip med tilføjelse af animerede fisk og andre karakterer, hvis fysiske egenskaber overdrives til at lave sjove effekter. Med app’en er det lykkedes at vække gæstens interesse for at udforske de syv ekspeditionsposter på Nordsøen Oceanarium for at få lavet en film, der bliver et morsomt minde om besøget. Hos Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign, under Institut for Kommunikation, har PhD-stipendiat Peter Vistisen og Lektor Claus Rosenstand i de seneste to år været involveret i både konceptudvikling, design og projektstyring af designprocessen bag applikationen, hvori en længere række af følgeforskningsinitiativer er blevet udført. Dette gælder blandt andet udviklingen af nye animationsbaserede visualiserings- og prototypingteknikker til at teste nye endnu uafprøvede digitale formidlingsformater, samt en ny udviklingsmodel med fokus på at etablere et fælles core design tidligt i udviklingsprocessen.
Tildelende organisationerErhverv Norddanmark