Årets Underviser ved Studienævn for Teknoantropologi, Bæredygtig Design og Integrerede Fødevarestudier

Pris: Undervisningspriser

Beskrivelse

Vi vil gerne indstille Louise Pape-Haugaard til prisen som årets underviser hos Studienævn teknoantropologi, bæredygtig design og integrerede fødevarestudier.
Vi har på 4. semester Teknoantropologi haft Louise til valgfaget "Big Data" og kurset
“Teknologi i Makroperspektiv”. Big Data er et meget teknisk orienteret fag, som mange folk havde store udfordringer med i starten qua den tunge litteratur. Louises undervisning er utrolig struktureret og hun har en plan for forløbet, som sikrer at alle læringsmålene bliver opfyldt, samt at vores interesser indenfor området bliver en del af planen. Denne plan præsenterer hun ved første undervisningsgang og der modtages feedback til tilrettelæggelsen af forløbet. Dette fungerer rigtig godt, det giver tryghed hos os som studerende at vide præcist hvordan de forskellige læringsmål jf. studieordningen bliver opfyldt og hvordan kurset vil forløbe.
Når Louise har en plan, så er den ikke statisk, hun modtog en mail fra en studerende om at vedkommende havde problemer med forståelsen for Big Data samt forståelsen af den tunge litteratur. Louise præsenterer mailen i plenum og udover at give råd til hvordan man som studerende bør læse op til undervisningen, samt benytte litteraturen, så omstrukturerer hun sin plan så vi modtager en times ekstra forelæsning om et tidligere gennemgået teknisk svært emne. Louise er en underviser som viser interesse i studerende, og har en stor passion for at hjælpe og lære.
Dette overskud er fantastisk og det smitter af på de studerende, når en underviser gør dét ekstra for at få det hele til at glide - Så gør man det også som studerende. Hun er altid klar til at tage en snak om hvordan at undervisningen og kurset kan forbedres, og her menes der både mht. litteratur, valg af forelæser og undervisningens form.
Litteraturen til kurset har været utrolig spændende og været vidt omkring. Materialet har indeholdt teknisk basisviden nødvendig for forståelsen af Big Data og dens tilblivelse, en bred vifte af måder at anskue/definere Big Data på (ontologisk diskussion), tekniske udfordringer og etiske problemstillinger forbundet med Big Data.
Ydermere har Louise fortalt os hvordan vi bør navigere i de forskellige tekster, hvad er det centrale, hvor dybt skal de læses, hvad der er supplerende litteratur osv.. Dette har været en enorm hjælp, og Louise har været god til at referere til ekstra litteratur, såfremt de studerende fandt et emne specielt interessant eller udfordrende.
Louise kommer fra en meget naturvidenskabelig videnskabstradition, og er dygtig til at formidle den klassiske ingeniørs metode samt videnskabsteoretiske fundament. Hun har en god forståelse for hvordan at hendes naturvidenskabelige viden kan bruges i en teknoantropologisk kontekst, og er samtidig rigtig god til at vurdere de studerendes niveau og tilrettelægge undervisningen efter dette. Hun er super god til at udfordre de studerendes videnskabsteoretiske ståsted, og samtidig med det, så påpeger hun hvor hun ser den teknoantropologiske spidskompetence og hvordan at den trans- eller interdisciplinære tilgang kan skabe viden, som hverken den humanistiske eller naturvidenskabelige tilgang i sig selv havde kunnet. Vi bliver udfordrede og det er ekstremt lærerigt! Uanset hvor omfattende/begrænset ens viden er indenfor emnet, så ved vi hvilke forventninger hun har til os, og man får et skulderklap når der er gjort en indsats. Det betyder at man bliver ved med at lære til den dag man stopper med at have hende.
Louise motiverer, inspirerer og lytter, og så formår hun at lyse rummet op i en 2 timers lang forelæsning!