Intelligent and Efficient Power Electronics (IEPE)

Projektdetaljer

Effektelektronik udgør en stadig større del af værdien i energiteknologiske produkter. Det er en nøgleteknologi som skal sikre vedvarende energiteknologiers udvikling, medvirke til et stabilt og pålideligt elnet samt udvikle stadig mere energi-effektive produkter. Danmark har stærke og internationalt orienterede virksomheder, hvis forretningsgrundlag er særdeles afhængig af effektelektronik hvorfor en national platform for ”Intelligent og effektiv effektelektronik” foreslås etableret. Platformen vil fokusere på nye hardware design-værktøjer og komponenter til effektelektroniske produkter, nye måder at styre apparaterne på, nettilslutning og overvågning af disse; samt interaktion til omverdenen via data kommunikation og intelligent regulering. Målet er at reducere pris, vægt og volumen med mindst 20 %, samt øge virkningsgraden på produkterne for at sikre en konkurrencedygtig teknologi også i fremtiden. Projektet er i stand til at understøtte nye virksomheder og at det desuden bliver attraktivt for andre virksomheder at tilknytte sig platformen, såvel nationale som internationale.
AkronymIEPE
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/04/201231/03/2017

Samarbejdspartnere

• University of Southern Denmark (Projektpartner)
  • Center for Electric Energy Systems (CEES) (Projektpartner)
  • Danfoss AS (Projektpartner)
  • Technical University of Denmark (Projektpartner)
  • Grundfos DK AS (Projektpartner)
  • KK-Electronic A/S (Projektpartner)
  • Vestas A/S (Projektpartner)

• The Danish National Advanced Technology Foundation

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.