Udvikling gennem konflikt i arbejdsgrupper i organisationer

  • Kristiansen, Marianne (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Udgangspunkt for projektet er en undren over, at de samme arbejdsgrupper i organisationer både kan indeholde udvikling og flow og destruktivitet og stuckness. Indtil videre anskues denne dobbelthed ud fra et paradoksalt perspektiv på konflikter i grupper. Konflikter ses som en uundgåelig del af en arbejdsgruppes liv, der på én gang kan være både destruktive og livgivende. Projektet vil overordnet undersøge 4 spørgsmål: 1) Hvad fremmer flow i arbejdsgrupper med henblik på opgave, proces og refleksion? 2) Hvad giver stuckness i arbejdsgrupper? Hvorfor ender nogle arbejdsgrupper i et dødvande? 3) Hvordan kan man forstå konflikter i arbejdsgrupper? 4) Hvad kan man gøre som arbejdsgruppe, leder og træner for at fremme flow i grupper? En arbejdsgruppe defineres i projektet som en gruppe, der har en fælles opgave og proces i en organisation, der er underlagt omskiftelige vilkår, og som består af medlemmer på tværs af det organisatoriske hierarki. Det kan være en afdeling, en ledergruppe, en projektgruppe o.lign. Arbejdsgruppen anskues ud fra flere niveauer: et individuelt, et interpersonelt/relationelt, et gruppe-som-helhed-niveau, et intergruppeniveau og et organisatorisk niveau Projektet har tre formål: Ud fra en integreret gruppeanalyse undersøges, hvordan de nævnte forskellige niveauer kommer til udtryk i den interpersonelle organisationskommunikation, og hvilke sammenhænge der kan være mellem konflikter på de forskellige niveauer. Fokus vil være på gruppen som helhed. Et centralt formål med analysen er at præcisere sammenhængen mellem mikro- og makro-niveauer, dvs. mellem kommunikation og organisation. Projektet antager, at der ikke kan opretholdes en skelnen mellem et intra- og et intergruppeperspektiv. Metodologisk vil projektet udvide begrebet om emergent, gensidig involvering beskrevet i Kristiansen & Bloch-Poulsen (2000) med et intergruppeperspektiv. I praksis betyder dette, at forskertrænerens rolle og planlagte træningsforløb vil blive tænkt ind i en intergruppekontekst. Teoretisk vil projektet udvide og integrere teorien om interpersonel organisationskommunikation (IPOK), der især har fokuseret på det relationelle niveau og til dels gruppen-som-helhed-niveau (Kristiansen & Bloch-Poulsen (2000). IPOK vil blive tænkt ind i en større organisatorisk ramme, hvor eksempelvis intergrupperelationer vil blive inddraget som allerede indfoldede i gruppen. Videreudvikling handler muligvis også om at inddrage hidtil oversete forhold i IPOK-konceptet som f.eks. mere tekniske opgaveorienterede processer og strukturer. Referencer: Alderfer, C. P. (1986). An Intergroup perspective on group dynamics. I: Jay W. Lorsch (Ed.). Handbook of Organizational Behavior. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall. Kristiansen, M. & Bloch-Poulsen. (2000) Kærlig rummelighed ? om interpersonel organisationskommunikation. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Smith, K. K. & Berg, D. N. (1997). Paradoxes of Group Life. San Fransisco: The New Lexington Press. (Marianne Kristiansen & Jørgen Bloch-Poulsen)
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato03/04/200331/12/2006