4-rumsmodellen som idégenereringsværktøj: En analyse af 4-rumsmodellens styrker og svagheder ved anvendelse i praksis

Mette Nissen, Tine Furbo Carlsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

436 Downloads (Pure)

Abstract

4-rumsmodellen er en vision for vidensamfundets bibliotek og har siden præsentationen i 2010 været rammesættende for dansk biblioteksudvikling. Formålet med denne artikel er at formidle en undersøgelse af, hvordan 4 rumsmodellen indholdsudfyldes af brugere, ikke-brugere og bibliotekspersonalet i Vesthimmerlands Kommune og derfra at vurdere, hvilke styrker og svagheder. 4-rumsmodellen har ved anvendelse i praksis. Som baggrund for undersøgelsen redegøres for udvalgte teoretiske vinkler. Den valgte dataindsamlingsmetode er to typer af diskussionsfora, fokusgruppeinterviews med brugere og ikke-brugere samt workshops med personalet. Resultaterne viser, at deltagerne indsætter 4-rumsmodellen i en lokal kontekst, at de nævner emner, der rækker ud over modellen og at det performative rum skaber mest debat. På baggrund af resultaterne konkluderes, at 4-rumsmodellen er en god ramme til diskussion af biblioteksudvikling, men at den behøver følgetekster for at inspirere deltagerne.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftNordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
Vol/bind3
Udgave nummer1
Sider (fra-til)33-43
Antal sider11
ISSN2245-2931
DOI
StatusUdgivet - jul. 2014

Emneord

  • 4-rumsmodellen
  • Biblotek
  • Biblioteksudvikling
  • Brugere
  • Ikke-brugere
  • Idegenerering
  • Møderum
  • Inspirstionsrum
  • Læringsrum
  • Det Performative rum
  • Fokusgrupper
  • Workshops

Citationsformater