Abstract
Artiklen indkredser historisk det halvt opløste genrebegreb 'tragedie' og diskuterer det i forhold til det mere modstandsdygtige og åbne begreb om
det tragiske' som en særskilt modalitet. Det sker i sidste ende for at godtgøre, at også den moderne, avancerede krimi - in casu svenske Arne Dahls Europa Blues (2001) - kvalificerer til en sådan bestemmelse. Også krimien kan nærme sig en form for katharsis, ikke blot i narrativ forstand, som opklaringens vellykkethed, men snarere i en krydret stemning af heling og bevidshed om helingens sårbarhed. Som musik, som en sofistikeret, melankolsk blues-fornemmelse.
det tragiske' som en særskilt modalitet. Det sker i sidste ende for at godtgøre, at også den moderne, avancerede krimi - in casu svenske Arne Dahls Europa Blues (2001) - kvalificerer til en sådan bestemmelse. Også krimien kan nærme sig en form for katharsis, ikke blot i narrativ forstand, som opklaringens vellykkethed, men snarere i en krydret stemning af heling og bevidshed om helingens sårbarhed. Som musik, som en sofistikeret, melankolsk blues-fornemmelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Den skandinaviske krimi : bestseller og blockbuster |
Redaktører | Gunhild Agger, Anne Marit Waade |
Antal sider | 16 |
Forlag | Nordicom |
Publikationsdato | 2010 |
Sider | 109-125 |
ISBN (Trykt) | 9789189471924 |
Status | Udgivet - 2010 |
Emneord
- den klassiske tragedie
- det 'tragisk's frigørelse fra genren
- den moderne krimis dynbe rødder
- Arne Dahl
- Jan Arnald
- Europa Blues
- Övervåld
- katharsis som en form for blues