Afstand, modstand og mestring: Poetiske analyser af unges subjektiveringsprocesser

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Et stigende antal unge under 30 år får ikke en ungdomsuddannelse og har svært ved at etablere sig på arbejdsmarkedet. Der er politisk og forskningsmæssig interesse i at finde ud af, hvad der virker for at hjælpe de unge, men samtidig hermed mangler der dansk forskning, der undersøger de processer disse unge indgår i og den kontekst, som indvirker på processerne. Med poetisk analyse som metode undersøges det i artiklen, hvordan subjektiviteter skabes for unge uden uddannelse og arbejde i processer, som har uddannelse som omdrejningspunkt. Poetisk analyse giver adgang til at udforske nuancer, tvetydigheder og modsætninger i de problemstillinger, der knytter sig til unge uden uddannelse og arbejde, og i artiklen præsenteres evokerende og flerstemmige analyser af de unges subjektiveringsprocesser i den aktuelle beskæftigelsespolitiske kontekst. Analyserne viser, hvordan forskellige former for ’afstand’ virker ind på de unges subjektiveringsprocesser, og hvordan dette sker i samtidige processer af mestring af disse afstande.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPsyke & Logos
    Vol/bind37
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)225-247
    Antal sider23
    ISSN0107-1211
    StatusUdgivet - 2016

    Citationsformater