TY - JOUR
T1 - Afstand, modstand og mestring
T2 - Poetiske analyser af unges subjektiveringsprocesser
AU - Gørlich, Anne
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Et stigende antal unge under 30 år får ikke en ungdomsuddannelse og har svært ved at etablere sig på arbejdsmarkedet. Der er politisk og forskningsmæssig interesse i at finde ud af, hvad der virker for at hjælpe de unge, men samtidig hermed mangler der dansk forskning, der undersøger de processer disse unge indgår i og den kontekst, som indvirker på processerne. Med poetisk analyse som metode undersøges det i artiklen, hvordan subjektiviteter skabes for unge uden uddannelse og arbejde i processer, som har uddannelse som omdrejningspunkt. Poetisk analyse giver adgang til at udforske nuancer, tvetydigheder og modsætninger i de problemstillinger, der knytter sig til unge uden uddannelse og arbejde, og i artiklen præsenteres evokerende og flerstemmige analyser af de unges subjektiveringsprocesser i den aktuelle beskæftigelsespolitiske kontekst. Analyserne viser, hvordan forskellige former for ’afstand’ virker ind på de unges subjektiveringsprocesser, og hvordan dette sker i samtidige processer af mestring af disse afstande.
AB - Et stigende antal unge under 30 år får ikke en ungdomsuddannelse og har svært ved at etablere sig på arbejdsmarkedet. Der er politisk og forskningsmæssig interesse i at finde ud af, hvad der virker for at hjælpe de unge, men samtidig hermed mangler der dansk forskning, der undersøger de processer disse unge indgår i og den kontekst, som indvirker på processerne. Med poetisk analyse som metode undersøges det i artiklen, hvordan subjektiviteter skabes for unge uden uddannelse og arbejde i processer, som har uddannelse som omdrejningspunkt. Poetisk analyse giver adgang til at udforske nuancer, tvetydigheder og modsætninger i de problemstillinger, der knytter sig til unge uden uddannelse og arbejde, og i artiklen præsenteres evokerende og flerstemmige analyser af de unges subjektiveringsprocesser i den aktuelle beskæftigelsespolitiske kontekst. Analyserne viser, hvordan forskellige former for ’afstand’ virker ind på de unges subjektiveringsprocesser, og hvordan dette sker i samtidige processer af mestring af disse afstande.
UR - http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/psyke/article/view/25539
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0107-1211
VL - 37
SP - 225
EP - 247
JO - Psyke & Logos
JF - Psyke & Logos
IS - 1
ER -