Aktiv lytning i ph.d.-vejledning: et værktøj til udvikling af dialogiske kompetencer

Mirjam Irene Godskesen, Gitte Wichmann-Hansen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Begge forfattere har mange års erfaring med udvikling og afholdelse af kurser om ph.d.-­vejledning og interesserer sig for, hvordan vejledningspraksis bedst udvikles og forandres. I denne artikel stilles der skarpt på, hvordan man kan forstå aktiv lytning som ét blandt mange elementer i ph.d.‐vejledningsprocessen, og i hvilken grad metoden kan understøtte udvikling af ph.d.-­vejlederens dialogiske kompetence. Der rapporteres udvalgte hovedresultater fra et evalueringsstudie, som nyligt er blevet gennemført blandt deltagere fra syv ph.d.-vejledningskurser afholdt på DTU i perioden 2010-­2012. I lyset heraf diskuteres hvorfor vejlederne er så optagede af aktiv lytning, og hvad der kan forklare metodens popularitet.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Vol/bind8
    Udgave nummer15
    Sider (fra-til)145-157
    Antal sider13
    ISSN1901-5089
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • ph.d.-vejledning
    • aktiv lytning
    • dialogisk kompetence
    • ph.d.-vejlederkurser

    Citationsformater