Abstract
Begge forfattere har mange års erfaring med udvikling og afholdelse af kurser om ph.d.-vejledning og interesserer sig for, hvordan vejledningspraksis bedst udvikles og forandres. I denne artikel stilles der skarpt på, hvordan man kan forstå aktiv lytning som ét blandt mange elementer i ph.d.‐vejledningsprocessen, og i hvilken grad metoden kan understøtte udvikling af ph.d.-vejlederens dialogiske kompetence. Der rapporteres udvalgte hovedresultater fra et evalueringsstudie, som nyligt er blevet gennemført blandt deltagere fra syv ph.d.-vejledningskurser afholdt på DTU i perioden 2010-2012. I lyset heraf diskuteres hvorfor vejlederne er så optagede af aktiv lytning, og hvad der kan forklare metodens popularitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 8 |
Udgave nummer | 15 |
Sider (fra-til) | 145-157 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 1901-5089 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- ph.d.-vejledning
- aktiv lytning
- dialogisk kompetence
- ph.d.-vejlederkurser