Anvisning om Bygningsreglement 2015

Ernst Jan de Place Hansen, Søren Ginnerup, Birgitte Friis Dela Stang, Inge Mette Kirkeby, Thomas Cornelius Buch-Hansen, Erik Brandt, Niels Jørgen Aagaard, Lars Schiøtt Sørensen, Niels Christian Bergsøe, Birgit Rasmussen, Dan Hoffmeyer, Søren Aggerholm, Jesper Kragh, Kim Bjarne Wittchen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

Anvisningen forklarer og fortolker bestemmelserne i Bygningsreglement 2015 (BR15). SBi-anvisning 258 har samme kapitelstruktur som BR15, og anvisningsteksten ledsages af den fulde reglements- og vejledningstekst. Desuden henviser anvisningen til relevante standarder, andre anvisninger og andet baggrundsmateriale med mere uddybende information.
Anvisningen omhandler de samme emner som BR15, herunder bebyggelsesregulering, indretning, konstruktioner, brandforhold, indeklima, energiforbrug og installationer.
Ændringerne i BR15, 2. udgave er følgende:
– Nyt kapitel vedrørende brandkrav ved indretning af camping-, festival og salgsområder (kap. 1.3.6 og 5.7).
– Midlertidige raftekonstruktioner i forbindelse med spejderlejre fritages for regler i bilag 2 vedrørende transportable telte og konstruktioner (kap. 1.3.5.1).
– Mulighed for, at kommuner kan fastsætte et fast gebyr for byggesagsbe-handlingen (kap. 1.12).
– Nye, funktionsbaserede brandkrav til højlagre og lignende lagerbygninger i en etage (kap. 5).
– Indførelse af krav om anvendelse af vedvarende energi til bygningsopvarmning (kap. 7.1).
– Ny standard for måling af lufttæthed (kap. 7.2.1 og bilag 6).
– Lempelse af indeklimakrav for renoveringsklasse 1 (kap. 7.4.3.1).
– Fjernelse af forbud mod kedler til fossil-brændsel, fx olie og naturgas (kap. 8.5.1)

Anvisningen henvender sig til alle professionelle parter i byggeriet, særligt bygningsprojekterende hos rådgivere og udførende samt kommunale byggesagsbehandlere.
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagSBi Forlag
Udgave2. udgave
Antal sider438
ISBN (Trykt)978-87-563-1782-5
ISBN (Elektronisk)978-87-563-1783-2 (e-bog), 978-87-563-1784-9 (online)
StatusUdgivet - aug. 2016
NavnSBi-anvisning
Nummer258

Bibliografisk note

Der er fri adgang til anvisning 258.

Emneord

• byggeregler