At finde rundt i klinisk praksis og om de enkelte rums funktion og betydning

Kristian Larsen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    De fysisk rumlige omgivelser er hverdagsagtige og ubemærkede for mennesker, når de færdes i kendte rammer. Når man skal begå sig som fx ny sygeplejestuderende, vil man imidlertid erfare udfordringer med at kende spillereglerne i fremmede menneskers hjem eller på en sygestue på et hospital. Viden om de rumlige omgivelser er relevant, fordi læring i praksis i højeste grad foregår i fysiske, arkitektoniske rammer med specifikke sociale spilleregler for, hvad man gør og ikke gør i et konferencerum, en sygestue eller i patientens eget hjem. Arkitektur er således materielt og kropsligt nærværende for sygeplejestuderende, selvom den dimension er stort set fraværende i lærebøger og undervisningsmateriale om læreprocesser i praksis. I et etnografisk og sociologisk perspektiv primært med inspiration af sociologen Bourdieu formidles indsigter fra empiriske studier af relationer mellem krop, rum og magt i et medicinsk feltperspektiv. Hospitaler har gennem flere hundrede år været produkt af samtidige interesser. For flere hundrede år siden havde de korsform, med religionens symboler og indretning som styrende. I dag bygges sundhedshuse, hospitaler eller indrettes patienters eget hjem med inspiration fra en vifte af videnskaber fra viden om bakterier og infektionspatologi
    til viden om lysindfald, luftfugtighed og logistik. De fysiske rum i det medicinske felt sætter en rytme og lægger en retning. Man kan opdele i rum, som inviterer til kritiske drøftelser og rum, hvor man skal tie stille, rum der opfattes som undervisningsrum og rum, der opfattes som rådighedszoner samt rum, hvor renhed og urenhed er artikuleret. Nye sygeplejestuderende skal for at kunne begå sig, kunne læse og mærke disse rum og de praksisser, som inkluderes og ekskluderes i de respektive omgivelser. Arkitektur kan siges at fungere som en slags læremester, og rumlige omgivelser involverer også magtrelationer,som hvem der besidder hvilke lokaliteter og artefakter og hvem, der ikke gør det. Dette kapitel angår relationer mellem mennesker og fysiske omgivelser, og det er hensigten at gøre rede for både enkle og komplekse forhold. I den forbindelse vil du som læser opdage, at hverdagsbegreber ofte erstattes af videnskabelige begreber. Dette gøres med den pædagogiske hensigt at guide læseren og læsningen til at kunne beskrive og forstå mennesker, felt, krop og rum på nye måder. Begreberne forklares undervejs.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring i og af klinisk praksis
    RedaktørerStinne Glasdam, Steen Hundborg
    Antal sider18
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagNyt Nordisk Forlag Arnold Busck
    Publikationsdato2013
    Udgave1
    Sider105-123
    ISBN (Trykt)978-87-17-04242-1
    StatusUdgivet - 2013

    Citationsformater