Baggrund for og diskussioner af Visible Learning med særligt henblik på lærings- og vidensbegrebet

Lars Qvortrup

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    I 2009 udgav John Hattie bogen 'Visible Learning' med undertitlen 'A synthesis of over 800 metaanalyses relating to achievement'. Hensigten med bogen er, som titlen siger, at fremlægge en systese af mere end 800 metaanalyser af de faktorer, som påvirker 'achievement', dvs. elevernes læringsudbytte. Hattie bruger imidlertid både forskellige ord og forskellige definitioner af, hvad der menes med læringsudbytte, hvilket der vil blive sat fokus på i denne artikel, som afsluttes med et bud på en dynamisk videns- og læringsmodel.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPaideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
    Vol/bind9
    Sider (fra-til)22-33
    Antal sider11
    ISSN1904-9633
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • Visible Learning
    • evidens
    • læringsmodel
    • læringsudbytte

    Citationsformater