"…Børn skal ikke være forsøgskaniner!": Skolepsykologernes kamp for fodfæste i mellemkrigstidens danske folkeskole

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

    409 Downloads (Pure)

    Abstract

    Siden chokket fra OECD’s første PISA undersøgelse i 2001 har folkeskolen været underkastet stigende krav om faglighed og målinger i form af test. Men test er på ingen måde et nyt fænomen i den danske folkeskole. Faktisk var der allerede i mellemkrigstiden en gruppering med anker i den reformpædagogiske bevægelse, der var stærke fortalere for indførelsen af test. Det lykkedes med etableringen af den skolepsykologiske profession, hvor intelligenstest og opdeling af elever-ne blev en central praksis. Denne artikel analyserer kampen for etableringen af skolepsykologi som profession i den danske folkeskole på baggrund af internationale, nationale og lokale faktorer. Udviklingen dækker bl.a. over oprettelsen og modtagelsen af Foreningen for Experimental-pædagogik og Udvalget for Skolepsykologiske Undersøgelser til etableringen af den første skole-psykologiske praksis på Frederiksberg i 1930’erne. Endelig tegner artiklen videre perspektiver for den efterfølgende virkning og betydning af denne nye professions etablering i den danske folkeskole.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSiden Saxo
    Vol/bind29
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)30-38
    Antal sider8
    ISSN0109-6028
    StatusUdgivet - 2012

    Emneord

    • Skolepsykologi, reformpædagogik, folkeskole

    Citationsformater