Abstract
Siden chokket fra OECD’s første PISA undersøgelse i 2001 har folkeskolen været underkastet stigende krav om faglighed og målinger i form af test. Men test er på ingen måde et nyt fænomen i den danske folkeskole. Faktisk var der allerede i mellemkrigstiden en gruppering med anker i den reformpædagogiske bevægelse, der var stærke fortalere for indførelsen af test. Det lykkedes med etableringen af den skolepsykologiske profession, hvor intelligenstest og opdeling af elever-ne blev en central praksis. Denne artikel analyserer kampen for etableringen af skolepsykologi som profession i den danske folkeskole på baggrund af internationale, nationale og lokale faktorer. Udviklingen dækker bl.a. over oprettelsen og modtagelsen af Foreningen for Experimental-pædagogik og Udvalget for Skolepsykologiske Undersøgelser til etableringen af den første skole-psykologiske praksis på Frederiksberg i 1930’erne. Endelig tegner artiklen videre perspektiver for den efterfølgende virkning og betydning af denne nye professions etablering i den danske folkeskole.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Siden Saxo |
Vol/bind | 29 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 30-38 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0109-6028 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- Skolepsykologi, reformpædagogik, folkeskole