Brugen af Geografiske Informationssystemer til effektundersøgelse af Intelligent Farttilpasning i Danmark

Niels Agerholm, Nerius Tradisauskas, Lars Bolet, Harry Lahrmann

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Geografiske Informationssystemer er anvendt til at dels at dokumentere, hvilke effekter Intelligent Farttilpasning har på hastighedsoverskridelser, og dels til at undersøge, hvordan disse overskridelser kan præsenteres meningsfuldt i spatiale analyser. Analyser af effekten på kørselsadfærden er foretaget for ti af de deltagende bilister i et nordjysk Intelligent Fartilpasningsforsøg for unge bilister. Hovedresultaterne er, at Intelligent Farttilpasning nedbringer både størrelsen af hastighedsoverskridelser og længden på disse. Uden Intelligent Farttilpasning blev der især kørt for hurtigt på lange lige vejstrækninger, på strækninger, hvor hastighedsgrænsen ændres, samt på strækninger, hvor hastighedsgrænsen var lavere end den normale hastighedsgrænse for denne vejtype. Det blev fundet, at længden af hastighedsoverskridelserne samt metoden Natural Neighbor Interpolation tilsammen var velegnede til at beskrive kørselsadfærden ved spatiale analyser.
OriginalsprogDansk
TidsskriftGeoforum Perspektiv
Udgave nummer22
Sider (fra-til)45-54
Antal sider10
ISSN1601-8796
StatusUdgivet - 16 dec. 2012

Emneord

  • Trafiksikkerhed
  • hastighedsgrænser
  • Intelligente Transportsystemer
  • Spatiale analyser
  • Geografiske Informationssystem (GIS)er

Citationsformater