Dannelse og kompetenceudvikling

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen udvikler et livsfilosofisk svar på spørgsmålet om, hvad dannelse er - i relation til de moderne diskussion om kompetenceudvikling. Der skelnes dels mellem tre niveauer i dannelsen (fra noget helt generelt: menneskelig vækst til det specifikke dannelsesindhold i en uddannelse), dels mellem dannelse som formning og som selvdannelse. Ud fra denne livsfilosofiske teori om dannelse gives et svar på spørgsmålet om hvilke kernekompetencer man finder hos den gode lærer, og der afsluttes med en stillingtagen til en relativt ny teori om dannelse som knyttet til anerkendelseskompetence.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring og forandring : Tværfaglige perspektiver
    RedaktørerAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2009
    Udgave1
    Sider121-136
    ISBN (Trykt)8773079499, 9788773079492
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • Dannelse
    • Kompetence
    • Lærer
    • Livsfilosofisk teori

    Citationsformater