Abstract
Artiklen udvikler et livsfilosofisk svar på spørgsmålet om, hvad dannelse er - i relation til de moderne diskussion om kompetenceudvikling. Der skelnes dels mellem tre niveauer i dannelsen (fra noget helt generelt: menneskelig vækst til det specifikke dannelsesindhold i en uddannelse), dels mellem dannelse som formning og som selvdannelse. Ud fra denne livsfilosofiske teori om dannelse gives et svar på spørgsmålet om hvilke kernekompetencer man finder hos den gode lærer, og der afsluttes med en stillingtagen til en relativt ny teori om dannelse som knyttet til anerkendelseskompetence.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læring og forandring : Tværfaglige perspektiver |
Redaktører | Annie Aarup Jensen, Palle Rasmussen |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2009 |
Udgave | 1 |
Sider | 121-136 |
ISBN (Trykt) | 8773079499, 9788773079492 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- Dannelse
- Kompetence
- Lærer
- Livsfilosofisk teori