De læringsmæssige aspekter af lederes dilemmaer

Hanne Dauer Keller

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I dette kapitel anskues ledelse som en kompetence, der udvikles over tid gennem erfaringsbaserede læreprocesser indlejret i arbejdspladsens praksisfællesskaber.
    Teoretisk bygges på forskellige læringsperspektiver, der særligt er udviklet til
    at beskrive og analysere læring på arbejdspladsen og kompetenceudvikling, her
    i blandt Dreyfus og Dreyfus’ (2012) model for færdighedsindlæring. Ledelse
    skal, som andre typer færdigheder, læres gennem øvelse og løsning af mange
    forskelligartede opgaver i forskellige situationer. I denne udviklingsproces udgør
    dilemmasituationer både en særlig mulighed for at lære nyt og udvikle sin
    praksis, men samtidig også en risiko for fiasko, da der er chance for at fejle i
    de komplekse, paradoksale, dilemmasituationer. Læringsperspektivet anvendes
    til at analysere tre lederes forskellige samspil mellem dilemmaer i arbejdet,handlinger og læringseffekt. Casene eksemplificerer tre forskellige effekter af forsøg på at håndtere dilemmaer; tilpassende læring, manglende læring og udviklingsorienteret læring.
    OriginalsprogDansk
    TitelDilemmaer i ledelse
    RedaktørerSøren Frimann, Hanne Dauer Keller
    Antal sider13
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2016
    Udgave1
    Sider195-213
    ISBN (Elektronisk)978-87-7112-588-7
    StatusUdgivet - 2016
    NavnOrganisatorisk læring og ledelse
    Nummer1
    ISSN2446-1814

    Emneord

    • Praksisklæring
    • Ledelse
    • Dilemma

    Citationsformater