Abstract
I dette kapitel anskues ledelse som en kompetence, der udvikles over tid gennem erfaringsbaserede læreprocesser indlejret i arbejdspladsens praksisfællesskaber.
Teoretisk bygges på forskellige læringsperspektiver, der særligt er udviklet til
at beskrive og analysere læring på arbejdspladsen og kompetenceudvikling, her
i blandt Dreyfus og Dreyfus’ (2012) model for færdighedsindlæring. Ledelse
skal, som andre typer færdigheder, læres gennem øvelse og løsning af mange
forskelligartede opgaver i forskellige situationer. I denne udviklingsproces udgør
dilemmasituationer både en særlig mulighed for at lære nyt og udvikle sin
praksis, men samtidig også en risiko for fiasko, da der er chance for at fejle i
de komplekse, paradoksale, dilemmasituationer. Læringsperspektivet anvendes
til at analysere tre lederes forskellige samspil mellem dilemmaer i arbejdet,handlinger og læringseffekt. Casene eksemplificerer tre forskellige effekter af forsøg på at håndtere dilemmaer; tilpassende læring, manglende læring og udviklingsorienteret læring.
Teoretisk bygges på forskellige læringsperspektiver, der særligt er udviklet til
at beskrive og analysere læring på arbejdspladsen og kompetenceudvikling, her
i blandt Dreyfus og Dreyfus’ (2012) model for færdighedsindlæring. Ledelse
skal, som andre typer færdigheder, læres gennem øvelse og løsning af mange
forskelligartede opgaver i forskellige situationer. I denne udviklingsproces udgør
dilemmasituationer både en særlig mulighed for at lære nyt og udvikle sin
praksis, men samtidig også en risiko for fiasko, da der er chance for at fejle i
de komplekse, paradoksale, dilemmasituationer. Læringsperspektivet anvendes
til at analysere tre lederes forskellige samspil mellem dilemmaer i arbejdet,handlinger og læringseffekt. Casene eksemplificerer tre forskellige effekter af forsøg på at håndtere dilemmaer; tilpassende læring, manglende læring og udviklingsorienteret læring.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Dilemmaer i ledelse |
Redaktører | Søren Frimann, Hanne Dauer Keller |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2016 |
Udgave | 1 |
Sider | 195-213 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7112-588-7 |
Status | Udgivet - 2016 |
Navn | Organisatorisk læring og ledelse |
---|---|
Nummer | 1 |
ISSN | 2446-1814 |
Emneord
- Praksisklæring
- Ledelse
- Dilemma