De uhørte stemmer: En undersøgelse af skolehjemsamarbejdet mellem forældre af somalisk afstamning og lærere i den danske folkeskole

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel er en revideret udgave af ph.d. forsvaret af afhandlingen ”Voices of the Unheard. Home-school collaboration between Somali diaspora parents and teachers in Danish public schools.” (Matthiesen, 2014). Afhandlingen udforsker skole-hjem-samarbejdet mellem lærere i folkeskolen og forældre af somalisk herkomst. Studiet var et eksplorativt§ kvalitativ studie af fire familier, der blev fulgt i 1½ år. Der argumenteres for, at for at forstå denne praksis må man dels se på praksissens konstituerede betingelser og dels på interaktionernes her-og-nu konstituerende forhandlinger. Igennem analyser, der veksler dynamisk mellem det konstituerede og det konstituerende, argumenteres der for, at disse forældre har svært ved at give udtryk for deres holdninger, meninger og erfaringer i samarbejdsrelationen, da der er nogle særlige strukturelle, historiske, politiske og sociale dynamikker, som tavsgør deres stemmer. Denne tavsgørelse har nogle alvorlige marginaliserende resultater, der resulterer i et uligeværdigt samarbejde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordiske Udkast
Vol/bind44
Udgave nummer2
ISSN1396-3953
StatusUdgivet - 2018

Bibliografisk note

Ph.d. forsvarsforelæsning d. 12.12.14

Citationsformater