Didaktisk Design: Digitale læreprocesser

Publikation: Forskning - peer reviewBog

Abstrakt

Denne bog præsenterer en didaktisk tænkning og praksis, der understøtter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afsæt i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenhæng: - Fagfaglige undervisningsforløb - Tværfaglige projekter - Individuelle fordybelsesprojekter. Forfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tværfaglige forløb, hvordan læreren med et overordnet rammedesign kan understøtte elevernes design af deres egne læreprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse. Med trådløse teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og lærere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt undersøgende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket gør deres digitale produktion til en effektiv læringsform.
Luk

Detaljer

Denne bog præsenterer en didaktisk tænkning og praksis, der understøtter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afsæt i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenhæng: - Fagfaglige undervisningsforløb - Tværfaglige projekter - Individuelle fordybelsesprojekter. Forfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tværfaglige forløb, hvordan læreren med et overordnet rammedesign kan understøtte elevernes design af deres egne læreprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse. Med trådløse teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og lærere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt undersøgende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket gør deres digitale produktion til en effektiv læringsform.
OriginalsprogDansk
ForlagAkademisk Forlag
Udgave1
Antal sider198
ISBN (Trykt)9788711342459
StatusUdgivet - 2014
PublikationsartForskning
Peer reviewJa
BegivenhedThe 13th European Conference on e‐Learning - Aalborg University, Copenhagen, Copenhagen, Danmark
Varighed: 29 okt. 201431 okt. 2014
Konferencens nummer: 13

Konference

KonferenceThe 13th European Conference on e‐Learning
Nummer13
LokationAalborg University, Copenhagen
LandDanmark
ByCopenhagen
Periode29/10/201431/10/2014

    Forskningsområder

  • Didaktisk Design, digital produktion, evaluering, evalueringsformer, elever som didaktiske designere, faglig læring, digital
ID: 196687145