Didaktisk Design: Digitale læreprocesser

Birgitte Holm Sørensen, Karin Levinsen

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    Abstract

    Denne bog præsenterer en didaktisk tænkning og praksis, der understøtter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afsæt i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenhæng: - Fagfaglige undervisningsforløb - Tværfaglige projekter - Individuelle fordybelsesprojekter. Forfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tværfaglige forløb, hvordan læreren med et overordnet rammedesign kan understøtte elevernes design af deres egne læreprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse. Med trådløse teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og lærere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt undersøgende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket gør deres digitale produktion til en effektiv læringsform.
    OriginalsprogDansk
    ForlagAkademisk Forlag
    Udgave1
    Antal sider198
    ISBN (Trykt)9788711342459
    StatusUdgivet - 2014
    BegivenhedThe 13th European Conference on e‐Learning - Aalborg University, Copenhagen, Copenhagen, Danmark
    Varighed: 29 okt. 201431 okt. 2014
    Konferencens nummer: 13

    Konference

    KonferenceThe 13th European Conference on e‐Learning
    Nummer13
    LokationAalborg University, Copenhagen
    Land/OmrådeDanmark
    ByCopenhagen
    Periode29/10/201431/10/2014

    Emneord

    • Didaktisk Design
    • digital produktion
    • evaluering
    • evalueringsformer
    • elever som didaktiske designere
    • faglig læring
    • digital

    Citationsformater