Digitalt medieret makkerfeedback: En undersøgelse af deltagerstyret idrætsundervisning støttet af digitale teknologier

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Formålet med projektet har været at undersøge hvordan makkerfeedback kombineret med videofeedback påvirker elevers aktive engagement og forøget, fokuseret læring af volleyball færdigheder i idræt i en dansk gymnasieklasse. Studiet blev udført som et casestudie, der involverede 26 elever (20 drenge og seks piger) i en periode over seks uger som en del af den almene idrætsundervisning. Eleverne blev parvist inddelt efter eget ønske og fik udleveret en tabletcomputer med instruktionsvideoer, der efterfølgende sammen med skriftlige fokusspørgsmål dannede basis for deres træning af volleyball færdigheder. Endvidere benyttede eleverne tabletcomputerne til at videooptage deres makkers færdigheder, der dannede baggrund for gensidig feedback parrene imellem. Data bestod ud over feltnoter og videooptagelser af elevernes interaktioner, af seminstrukturerede gruppeinterview. Interviewene blev efterfølgende analyserede fænomenologisk med henblik på at identificere fælles tematikker med relation til elevernes kognitive såvel som kropslige læring. De i alt fire temaer, der blev identificeret, diskuteres i artiklen i forhold til sociokulturel læringsopfattelse. Resultaterne viser, at makkerfeedback i kombination med videofeedback øger elevernes refleksioner over egen læring, og videooptagelserne af deres færdigheder gør, at eleverne bliver opmærksomme på den tavse viden, deres tilvante krop (Merleau-Ponty, 2009) besidder. Samlet giver det eleverne en indsigt, der i høj grad er med til at forbedre deres justering og læring af volleyball færdigheder.
Luk

Detaljer

Formålet med projektet har været at undersøge hvordan makkerfeedback kombineret med videofeedback påvirker elevers aktive engagement og forøget, fokuseret læring af volleyball færdigheder i idræt i en dansk gymnasieklasse. Studiet blev udført som et casestudie, der involverede 26 elever (20 drenge og seks piger) i en periode over seks uger som en del af den almene idrætsundervisning. Eleverne blev parvist inddelt efter eget ønske og fik udleveret en tabletcomputer med instruktionsvideoer, der efterfølgende sammen med skriftlige fokusspørgsmål dannede basis for deres træning af volleyball færdigheder. Endvidere benyttede eleverne tabletcomputerne til at videooptage deres makkers færdigheder, der dannede baggrund for gensidig feedback parrene imellem. Data bestod ud over feltnoter og videooptagelser af elevernes interaktioner, af seminstrukturerede gruppeinterview. Interviewene blev efterfølgende analyserede fænomenologisk med henblik på at identificere fælles tematikker med relation til elevernes kognitive såvel som kropslige læring. De i alt fire temaer, der blev identificeret, diskuteres i artiklen i forhold til sociokulturel læringsopfattelse. Resultaterne viser, at makkerfeedback i kombination med videofeedback øger elevernes refleksioner over egen læring, og videooptagelserne af deres færdigheder gør, at eleverne bliver opmærksomme på den tavse viden, deres tilvante krop (Merleau-Ponty, 2009) besidder. Samlet giver det eleverne en indsigt, der i høj grad er med til at forbedre deres justering og læring af volleyball færdigheder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftScandinavian Sport Studies Forum
Volume/Bind8
Sider (fra-til)139-161
ISSN2000-088X
StatusUdgivet - 14 nov. 2017
PublikationsartForskning
Peer reviewJa
ID: 265485838