Abstract
Artiklen tager udgangspunkt i teoretiske flertydigheder vedrørende
enkeltpersoners rolle og betydning i forbindelse med organisatoriske
forandringsforløb. Med en organisatorisk case som baggrund præsenteres
fire teoretiske positioner (Weick og Quinn; Stacey; Luhmann; Barad), der
tilsammen dekonstruerer forestillingen om enkeltpersoners villede handlinger
som kilde til forandring. En såkaldt system-økologisk platform udvikles med
henblik på re-konceptualisering af enkeltpersonlige forandringsagenters
bidrag til distribueret forandringsledelse. Re-konceptualiseringen indebærer,
at case-organisationen tænkes som bestående af to del-organiseringer. Én delorganisering kaldes den driftsrettede og virker for bedst mulig realisering af
organisationens kerneopgave inden for eksisterende, bl.a. politisk bestemte
styringsbetingelser. Den anden del-organisering kaldes den forandringsrettede.
Denne del-organisering deler, principielt og potentielt, aktørkollektiv med den
driftsrettede, men opererer ud fra sit eget anderledes arbejds- og værdigrundlag
og kan forstås som arbejdspladsens organisatoriske læringsrum med sigte på
fortløbende udvikling af dens kapacitet til distribueret forandringsledelse.
enkeltpersoners rolle og betydning i forbindelse med organisatoriske
forandringsforløb. Med en organisatorisk case som baggrund præsenteres
fire teoretiske positioner (Weick og Quinn; Stacey; Luhmann; Barad), der
tilsammen dekonstruerer forestillingen om enkeltpersoners villede handlinger
som kilde til forandring. En såkaldt system-økologisk platform udvikles med
henblik på re-konceptualisering af enkeltpersonlige forandringsagenters
bidrag til distribueret forandringsledelse. Re-konceptualiseringen indebærer,
at case-organisationen tænkes som bestående af to del-organiseringer. Én delorganisering kaldes den driftsrettede og virker for bedst mulig realisering af
organisationens kerneopgave inden for eksisterende, bl.a. politisk bestemte
styringsbetingelser. Den anden del-organisering kaldes den forandringsrettede.
Denne del-organisering deler, principielt og potentielt, aktørkollektiv med den
driftsrettede, men opererer ud fra sit eget anderledes arbejds- og værdigrundlag
og kan forstås som arbejdspladsens organisatoriske læringsrum med sigte på
fortløbende udvikling af dens kapacitet til distribueret forandringsledelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Lederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis |
Redaktører | Hanne Dauer Keller, Søren Willert |
Antal sider | 23 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2017 |
Udgave | 1 |
Sider | 219-242 |
Kapitel | 9 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7112-666-2 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7112-665-5 |
Status | Udgivet - 2017 |
Navn | Organizational Learning and Management Studies |
---|---|
Nummer | 3 |
ISSN | 2446-1814 |