Distribueret forandringsledelse fordrer organisatoriske læringsrum: Et systemøkologisk perspektiv

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen tager udgangspunkt i teoretiske flertydigheder vedrørende
    enkeltpersoners rolle og betydning i forbindelse med organisatoriske
    forandringsforløb. Med en organisatorisk case som baggrund præsenteres
    fire teoretiske positioner (Weick og Quinn; Stacey; Luhmann; Barad), der
    tilsammen dekonstruerer forestillingen om enkeltpersoners villede handlinger
    som kilde til forandring. En såkaldt system-økologisk platform udvikles med
    henblik på re-konceptualisering af enkeltpersonlige forandringsagenters
    bidrag til distribueret forandringsledelse. Re-konceptualiseringen indebærer,
    at case-organisationen tænkes som bestående af to del-organiseringer. Én delorganisering kaldes den driftsrettede og virker for bedst mulig realisering af
    organisationens kerneopgave inden for eksisterende, bl.a. politisk bestemte
    styringsbetingelser. Den anden del-organisering kaldes den forandringsrettede.
    Denne del-organisering deler, principielt og potentielt, aktørkollektiv med den
    driftsrettede, men opererer ud fra sit eget anderledes arbejds- og værdigrundlag
    og kan forstås som arbejdspladsens organisatoriske læringsrum med sigte på
    fortløbende udvikling af dens kapacitet til distribueret forandringsledelse.
    OriginalsprogDansk
    TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Willert
    Antal sider23
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2017
    Udgave1
    Sider219-242
    Kapitel9
    ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
    ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
    StatusUdgivet - 2017
    NavnOrganizational Learning and Management Studies
    Nummer3
    ISSN2446-1814

    Citationsformater