Projekter pr. år
Abstract
Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette sættes der løbende fokus på ’udkantsdanmark’, og også her er det især drengene, der trækkes frem som dem, der bliver hængende de forkerte steder og træffer de forkerte valg. I dette kapitel sættes fokus på, hvordan køn og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og især drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forstå den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i højere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne |
Redaktører | Christian Helms Jørgensen |
Antal sider | 283 |
Udgivelsessted | Roskilde |
Forlag | Roskilde Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2013 |
Udgave | 1. |
Sider | 187-208 |
Kapitel | 10 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- Køn, lokalitet, uddannelse, udkant, maskulinitet, uddannelsesvalg
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Unge på kanten - køn, lokalitet og uddannelse
Faber, S. T., Bloksgaard, L., Hansen, C. D. & Møller, K. T.
01/06/2012 → 31/12/2013
Projekter: Projekt › Forskning