Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette sættes der løbende fokus på ’udkantsdanmark’, og også her er det især drengene, der trækkes frem som dem, der bliver hængende de forkerte steder og træffer de forkerte valg. I dette kapitel sættes fokus på, hvordan køn og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og især drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forstå den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i højere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.
OriginalsprogDansk
TitelDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
RedaktørerChristian Helms Jørgensen
Antal sider283
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagRoskilde Universitetsforlag
Publikationsdato2013
Udgave1.
Sider187-208
Kapitel10
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • Køn, lokalitet, uddannelse, udkant, maskulinitet, uddannelsesvalg

Citationsformater