Eksistenspædagogik – friheden, ansvaret og mødet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Forholdet mellem dannelse og uddannelse i den eksistentialistiske
pædagogik skal ses i et figur-grund perspektiv. Figuren,
det som interesserer eksistentialisterne, er mennesket, dets tilværelse,
friheden og ansvaret. Den faglige viden, kvalifikationerne,
kompetencerne etc. er grunden bag figuren. Vores samfund
har en stærk tendens til at se omvendt på dette forhold.
Luk

Detaljer

Forholdet mellem dannelse og uddannelse i den eksistentialistiske
pædagogik skal ses i et figur-grund perspektiv. Figuren,
det som interesserer eksistentialisterne, er mennesket, dets tilværelse,
friheden og ansvaret. Den faglige viden, kvalifikationerne,
kompetencerne etc. er grunden bag figuren. Vores samfund
har en stærk tendens til at se omvendt på dette forhold.
OriginalsprogDansk
TitelFrihed og ansvar - i lærerens grundfaglighed
Antal sider17
ForlagKvan
Publikationsdato2019
StatusAccepteret/In press - 2019
PublikationsartForskning
Peer reviewNej
ID: 290314585