Engagerende didaktiske design i blendede læringsrum: – et grundlag for facilitering af læreprocesser

Ulla Konnerup, Susanne Dau

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

701 Downloads (Pure)

Abstract

Med udgangspunkt i to cases, fra henholdsvis et forløb fra en
professionsuddannelse og et forløb fra en masteruddannelse i ikt og læring,
begge designet som Blended Learning, adresserer vi den retoriske
problematik, der ligger i begrebet BL. Vi skelner mellem didaktik og læring,
hvor didaktik forstås som undervisningstilrettelæggelse, gennemførelse og
evaluering, og læring forstås som en proces, der involverer en mental og/eller
kropslig ændring afhængig af samspillet med det omgivende fysiske og sociale
læringsrum. Dermed lægges op til en læringsøkologisk tænkning, hvor
entiteter i de virtuelle og fysiske miljøer motiverer til forskellige aktiviteter.
Forskningsspørgsmålet som stilles er: Hvilke didaktiske design i de blendede
læringsmiljøer motiverer studerendes engagement, og hvad betyder
fællesskabet i fysiske og virtuelle miljøer for dette engagement? De to cases
afslører, hvorledes didaktisk design nødvendigvis må facilitere etableringen af
forpligtende fællesskaber, gennem de studerendes engagement.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskriftet Læring og Medier (LOM)
Vol/bind9
Udgave nummer16
Antal sider30
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 23 maj 2017

Emneord

  • Blended Learning,
  • learning design

Citationsformater