Abstract
Med udgangspunkt i to cases, fra henholdsvis et forløb fra en
professionsuddannelse og et forløb fra en masteruddannelse i ikt og læring,
begge designet som Blended Learning, adresserer vi den retoriske
problematik, der ligger i begrebet BL. Vi skelner mellem didaktik og læring,
hvor didaktik forstås som undervisningstilrettelæggelse, gennemførelse og
evaluering, og læring forstås som en proces, der involverer en mental og/eller
kropslig ændring afhængig af samspillet med det omgivende fysiske og sociale
læringsrum. Dermed lægges op til en læringsøkologisk tænkning, hvor
entiteter i de virtuelle og fysiske miljøer motiverer til forskellige aktiviteter.
Forskningsspørgsmålet som stilles er: Hvilke didaktiske design i de blendede
læringsmiljøer motiverer studerendes engagement, og hvad betyder
fællesskabet i fysiske og virtuelle miljøer for dette engagement? De to cases
afslører, hvorledes didaktisk design nødvendigvis må facilitere etableringen af
forpligtende fællesskaber, gennem de studerendes engagement.
professionsuddannelse og et forløb fra en masteruddannelse i ikt og læring,
begge designet som Blended Learning, adresserer vi den retoriske
problematik, der ligger i begrebet BL. Vi skelner mellem didaktik og læring,
hvor didaktik forstås som undervisningstilrettelæggelse, gennemførelse og
evaluering, og læring forstås som en proces, der involverer en mental og/eller
kropslig ændring afhængig af samspillet med det omgivende fysiske og sociale
læringsrum. Dermed lægges op til en læringsøkologisk tænkning, hvor
entiteter i de virtuelle og fysiske miljøer motiverer til forskellige aktiviteter.
Forskningsspørgsmålet som stilles er: Hvilke didaktiske design i de blendede
læringsmiljøer motiverer studerendes engagement, og hvad betyder
fællesskabet i fysiske og virtuelle miljøer for dette engagement? De to cases
afslører, hvorledes didaktisk design nødvendigvis må facilitere etableringen af
forpligtende fællesskaber, gennem de studerendes engagement.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskriftet Læring og Medier (LOM) |
Vol/bind | 9 |
Udgave nummer | 16 |
Antal sider | 30 |
ISSN | 1903-248X |
DOI | |
Status | Udgivet - 23 maj 2017 |
Emneord
- Blended Learning,
- learning design