Er det lysten, der driver værket? Et kvalitativt studie af ikke-arbejdsmarkedsparate, ikke-vestlige indvandrerkvinders motivation for arbejdsmarkedsdeltagelse

Rikke Skovgaard Christensen, Lea Egemose Grib

Publikation: AndetAndet bidragForskning

1597 Downloads (Pure)

Speciale fra Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Specialet omhandler betydningen af motivation for ikke-arbejdsmarkedsparate, ikke-vestlige indvandrerkvinders arbejdsmarkedsdeltagelse. Empirisk bygges der på kvalitativt materiale: fokusgrupper og interviews med kvinderne selv, deltagerobservation på to aktiveringsprojekter for kvinderne samt fokusgrupper med de ansatte på projekterne. Resultaterne viser, at kvinderne meget gerne vil i arbejde, men at de har svært ved at se, hvordan det kan lade sig gøre grundet især 1) manglende rummelighed på arbejdsmarkedet, 2) egne barrierer fx sygdom, manglende uddannelse og begrænsede danskkundskaber, og 3) konflikt mellem rollen i familien og på arbejdsmarkedet.
Bidragets oversatte titelDoes willing hands make light work?: A qualitative study of non-western immigrant women's motivation for participation in the labour market
Publikationsdato2008
UdgivelsesstedKøbenhavn