Er refleksiv ledelse et spørgsmål om uddannelse?

Publikation: Forskning - peer reviewKonferenceabstrakt i proceeding

Abstrakt

Denne artikel omhandler et aktuelt casestudie med fokus ledelse i en stor dansk industrivirksomhed. Analysen påviser, at en af de store udfordringer i den daglige udøvelse af ledelse ofte er mangel på tid, rum og i nogle tilfælde også evnen til at udføre refleksiv ledelse. I denne artikel forstås refleksiv ledelse som evnen til at afbryde en lederhandling i en presset hverdag, med krav om øjeblikkelige svar, for at finde tid og plads til mere refleksive handlinger. Analysen af casestudiet, der introduceres i denne artikel, viser en leder besat af at reagere på de aktuelle udfordringer i stedet for at skabe tid og plads til refleksiv ledelse. Casestudiet viser også, at refleksiv ledelse ikke blot er vigtig for strategisk planlægning, men også for at sikre kvaliteten og sammenhængen i de igangværende daglige aktiviteter i organisationen. Baseret på denne case vil vi tage fat på vores hoved forskningsspørgsmål: Er refleksiv ledelse et spørgsmål om uddannelse?
Artiklen vil først introducere vores analyse af casestudiet og efterfølgende skitsere vores forståelse såvel som definition af refleksiv ledelse. Dette vil ske ved at sammenligne og kontrastere vores koncept med relevant litteratur. Endelig vil vi diskutere spørgsmålet: "Er refleksiv ledelse et spørgsmål om uddannelse?". Dette vil blive fulgt op af en diskussion af den didaktiske model, herunder det tyske begreb "Bildung", der anses som nødvendig for at udvikle refleksiv ledelse. Udover dette vil diskussionen tilbyde vores første og nok umodne skitser til relevant litteratur for refleksiv ledelse. Dette er et oplæg, vi engang i fremtiden håber at kunne tilbyde vores studerende.
Luk

Detaljer

Denne artikel omhandler et aktuelt casestudie med fokus ledelse i en stor dansk industrivirksomhed. Analysen påviser, at en af de store udfordringer i den daglige udøvelse af ledelse ofte er mangel på tid, rum og i nogle tilfælde også evnen til at udføre refleksiv ledelse. I denne artikel forstås refleksiv ledelse som evnen til at afbryde en lederhandling i en presset hverdag, med krav om øjeblikkelige svar, for at finde tid og plads til mere refleksive handlinger. Analysen af casestudiet, der introduceres i denne artikel, viser en leder besat af at reagere på de aktuelle udfordringer i stedet for at skabe tid og plads til refleksiv ledelse. Casestudiet viser også, at refleksiv ledelse ikke blot er vigtig for strategisk planlægning, men også for at sikre kvaliteten og sammenhængen i de igangværende daglige aktiviteter i organisationen. Baseret på denne case vil vi tage fat på vores hoved forskningsspørgsmål: Er refleksiv ledelse et spørgsmål om uddannelse?
Artiklen vil først introducere vores analyse af casestudiet og efterfølgende skitsere vores forståelse såvel som definition af refleksiv ledelse. Dette vil ske ved at sammenligne og kontrastere vores koncept med relevant litteratur. Endelig vil vi diskutere spørgsmålet: "Er refleksiv ledelse et spørgsmål om uddannelse?". Dette vil blive fulgt op af en diskussion af den didaktiske model, herunder det tyske begreb "Bildung", der anses som nødvendig for at udvikle refleksiv ledelse. Udover dette vil diskussionen tilbyde vores første og nok umodne skitser til relevant litteratur for refleksiv ledelse. Dette er et oplæg, vi engang i fremtiden håber at kunne tilbyde vores studerende.
OriginalsprogDansk
TitelEr refleksiv ledelse et spørgsmål om uddannelse?
Publikationsdato8 jun. 2017
StatusUdgivet - 8 jun. 2017
BegivenhedBecoming a Leader – A Matter of Education ? - Roskilde, Danmark

Konference

KonferenceBecoming a Leader – A Matter of Education ?
LokationRoskilde University
LandDanmark
ByRoskilde
Periode08/06/201709/06/2017
Internetadresse
ID: 256946344