Evaluering som kvalitetsstøtte og mål som guide

Karin Tweddell Levinsen, Birgitte Holm Sørensen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel omhandler sammenhængen mellem det didaktiske design og evalueringspraksisser som aktivite der understøtter elevernes læring både som proces og produkt. Først gøres der rede for de anvendte begreber, og der argumenteres for, at formative og summative evalueringer kan forstås som komplementære og dermed som gensidigt understøttende hinanden. Artiklens hovedfokus er på procesevaluering, der kobles sammen med elevernes læringspraksis som didaktiske designere. Evaluering som en læringspraksis i en digital læringskontekst fokuserer på elever som aktører og adresserer deres selv-refleksioner, reaktioner på feedback og feedforward fra peers og fra lærerne. Vi har i projektet fundet, at der ud over de lærerinitierede planlagte procesevalueringer efterhånden opstår elevinitierede procesevalueringer. Både lærer og elever tager således initiativer til procesevalueringer, og eleverne begynder selv at aftale og planlægge procesevalueringer.
OriginalsprogDansk
TitelDigital Produktion : Deltagelse og læring
RedaktørerBirgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen, Helle Marie Skovbjerg
Antal sider16
Vol/bind1
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo Forlag A/S
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider45-60
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-7160-530-3
StatusUdgivet - 2017
NavnUndervisning og læring
ISSN2246-3259

Bibliografisk note

udkommer i serien "Undervisning og læring" som er i BFI-listen opdateret 4/9 2017

Emneord

  • didaktik
  • design
  • digital
  • produktion
  • evaluering
  • mål
  • elever som didaktiske designere

Citationsformater