Færgefart som Forretning. A/S Lillebelts-Overfarten 1920-1972

Anne Dorthe Holm, Bo Poulsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

251 Downloads (Pure)

Abstract

I denne artikel analyseres selskabet A/S Lillebelts-Overfarten som forretning. A/S Lillebelts-Overfarten stod for driften af færgeoverfarten mellem Assens på Vestfyn og Aarøsund på Haderslev Næs. I kølvandet på Genforeningen blev selskabet dannet i Assens i 1920, hvor købmænd og borgere tog initiativ til at genetablere den færgerute, der ellers havde været sløjfet siden tabet af Sønderjylland i 1864. De første 10 år var præget af gode tider. Særligt fragt af sukkerroer fra Sønderjylland til sukkerfabrikken i Assens, samt postbesørgelse mellem Fyn og Jylland var indbringende i starten. Perioden fra ca. 1930 til 1946 var præget af først den verdensomspændende økonomiske krise, mens krigsårene derefter bød på minesprængning af færgen og hårde isvintre.
Herefter voksede selskabets omsætning støt, og ledelsen kunne glæde sig over et fornuftigt overskud, men den forøgede biltrafik i 1950’erne førte til kapacitetsproblemer om sommeren. Indkøbet af en større færge i 1963 løste kapacitetsproblemet, men må siges at have været en alt for kostbar investering. Særligt de øgede personaleudgifter blev en svøbe, og efter knap 10 år med støt stigende udgifter og et accelererende underskud lukkede selskabet i 1972. Det er ikke siden lykkedes at genetablere en færgeoverfart mellem Assens og Aarøsund.
OriginalsprogDansk
TidsskriftErhvervshistorisk Aarbog
Vol/bind2016
Udgave nummer1
Sider (fra-til)14-35
ISSN0071-1152
StatusUdgivet - 8 jul. 2016

Emneord

  • maritime history
  • Transport
  • Transport geography
  • Transportudvikling
  • Infrastruktur
  • Infrastrukturelle Anlæg
  • Infrastructure development
  • Assens
  • Sugar transport
  • Sugar beet
  • Maritime transportation
  • maritime network
  • Maritime

Citationsformater