Fortællinger fra kanten: Udsatte unges fremtidsdrømme og uddannelsesveje

Publikation: ForskningTidsskriftartikel

Abstrakt

Unges uddannelsesvalg og veje er i politikernes søgelys. Det overordnede uddannelsespolitiske mål (i Danmark) er både at sikre ’Uddannelse til alle’ og sørge for at de unge gennemfører uddannelse hurtigere end det er tilfældet i dag (Regeringen 2006/2011, AE-rådet & DI 2012). Disse målsætninger har skabt stigende politisk interesse for unges overgange (transitioner) i uddannelsessystemet og videre ud på arbejdsmarkedet. Én dagsordensættende logik i uddannelsespolitikken er, at unges overgange i uddannelsessystemet skal ske hurtigere og omvalg begrænses, så ressourcerne udnyttes bedst muligt. Denne logik hviler på en forestilling og et ideal om en ’normal-overgang’ i forhold til unges uddannelsesvalg som er direkte og lineær. Det stærke policy-fokus på normal-overgange er ikke enestående for Danmark. Det er i høj grad del af en europæisk dagsorden.
Luk

Detaljer

Unges uddannelsesvalg og veje er i politikernes søgelys. Det overordnede uddannelsespolitiske mål (i Danmark) er både at sikre ’Uddannelse til alle’ og sørge for at de unge gennemfører uddannelse hurtigere end det er tilfældet i dag (Regeringen 2006/2011, AE-rådet & DI 2012). Disse målsætninger har skabt stigende politisk interesse for unges overgange (transitioner) i uddannelsessystemet og videre ud på arbejdsmarkedet. Én dagsordensættende logik i uddannelsespolitikken er, at unges overgange i uddannelsessystemet skal ske hurtigere og omvalg begrænses, så ressourcerne udnyttes bedst muligt. Denne logik hviler på en forestilling og et ideal om en ’normal-overgang’ i forhold til unges uddannelsesvalg som er direkte og lineær. Det stærke policy-fokus på normal-overgange er ikke enestående for Danmark. Det er i høj grad del af en europæisk dagsorden.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNätverket. Etnologisk Tidsskrift
Vol/bind19
Sider (fra-til)4-12
Antal sider9
StatusUdgivet - 2013

    Emneord

  • udsatte unge, uddannelsesvalg, uddannelsesdiskurser, fremtidsdrømme

Download-statistik

Ingen data tilgængelig
ID: 167910168