Abstract
Unges uddannelsesvalg og veje er i politikernes søgelys. Det overordnede uddannelsespolitiske mål (i Danmark) er både at sikre ’Uddannelse til alle’ og sørge for at de unge gennemfører uddannelse hurtigere end det er tilfældet i dag (Regeringen 2006/2011, AE-rådet & DI 2012). Disse målsætninger har skabt stigende politisk interesse for unges overgange (transitioner) i uddannelsessystemet og videre ud på arbejdsmarkedet. Én dagsordensættende logik i uddannelsespolitikken er, at unges overgange i uddannelsessystemet skal ske hurtigere og omvalg begrænses, så ressourcerne udnyttes bedst muligt. Denne logik hviler på en forestilling og et ideal om en ’normal-overgang’ i forhold til unges uddannelsesvalg som er direkte og lineær. Det stærke policy-fokus på normal-overgange er ikke enestående for Danmark. Det er i høj grad del af en europæisk dagsorden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nätverket. Etnologisk Tidsskrift |
Vol/bind | 19 |
Sider (fra-til) | 4-12 |
Antal sider | 9 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- udsatte unge
- uddannelsesvalg
- uddannelsesdiskurser
- fremtidsdrømme