Æstetik som atmosfære: Gernot Böhmes ’ny æstetik’

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet introducerer til Gernot Böhmes ny-fænomenologiske stemningsteori, hvor atmosfære som særlig affektiv toning defineres som den æstetiske erfarings grundkategori. Atmosfære forstås i Böhmes teori som en præ-refleksiv forbundethed
mellem objekt og subjekt, og teorien ophæver dermed den kartesianske adskillelse mellem ting og bevidsthed ved at vise, hvorledes disse positioner implicerer hinanden. Det er kapitlets pointe, at Böhme på den ene side hermed leverer et posthermeneutisk grundlag for såvel en overordnet gentænkning af det æstetiskes erfaringsmæssige karakter som en kritisk forståelse for den gennemgribende rolle, æstetikken og
dens gestaltninger spiller i det æstetiserede samfund. På den anden side
peger forfatterne på behovet for supplerende, kulturanalytiske perspektiver,
da den stærke æstetikfilosofiske vægtning i Böhmes teori betyder, at den vanskeligt lader sig operationalisere i konkrete analyser af æstetiske/æstetiserede fænomener.
OriginalsprogDansk
TitelStemningens æstetik
RedaktørerPeter Allingham, Nicolai Graakjær, Rasmus Grøn, Christian Jantzen
Antal sider21
Vol/bind8
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato19 dec. 2019
Sider37-57
Kapitel3
ISBN (Elektronisk)978-87-7210-285-6
StatusUdgivet - 19 dec. 2019
NavnMÆRKK – Æstetik og Kommunikation
Vol/bind8
ISSN2245-2818

Emneord

  • Gernot Böhme
  • atmosfære
  • æstetik

Citationsformater