General public’s privacy concerns regarding drone use in residential and public areas: Empirical research report, May 2017

Publikation: ForskningRapport

Abstrakt

Rapporten opsummerer første del af et forskningsprojekt mellem Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Trafik-, bygge- og boligstyrelsen.

Forskningsprojektets formål er at få indsigt i offentlighedens viden om og holdninger til droner, tanker og bekymringer vedrørende brugen af droner i
bolig- og offentlige områder, især med hensyn til beskyttelse af folks privatliv, samt synspunkter omkring regulering og lovgivning. Rapporten præsenterer de væsentligste fund, der er opnået via seks fokusgruppeinterview udført i København, Odense og Aalborg med i alt 58 deltagere.

Fokusgruppedeltagerne tilkendegav deres holdninger til droner, der strakte sig fra tolerant negative til tilbageholdende positive holdninger. På tværs af dette spektrum var deltagerne opmærksomme på potentielle farer og mulige former for misbrug af droneteknologi, og der kunne identificeres tre former for overvejelser i forbindelse med privatlivets beskyttelse: For det første blev der udtrykt bekymring for, at droner kan tage upassende billeder eller opfange personlige oplysninger, særligt i nærheden af private områder, f.eks. folks boliger. For det andet var der bekymring for, at droner kan trænge ind i folks privatsfære og forstyrre gennem fysisk tilstedeværelse eller støj. For det tredje var der i sammenhæng med begge disse overvejelser en generel bekymring for ikke at kunne vurdere og kontrollere situationen. Desuden efterlyste deltagerne mulighed for at indhente viden og informationer om 1) overflyvende droners tekniske egenskaber og formåen (især hvis der er et kamera påsat, som er i stand til at producere billeder af høj kvalitet), 2) dronernes formål (transport/udbringning, redningsaktioner, luftfotografering el.lign.) og 3) hvem der kontrollerer dronerne. Flere af deltagerne gav udtryk for, at disse oplysninger var afgørende for, om de oplevede en drone som forstyrrende for eller krænkende af deres privatliv.
Luk

Detaljer

Rapporten opsummerer første del af et forskningsprojekt mellem Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Trafik-, bygge- og boligstyrelsen.

Forskningsprojektets formål er at få indsigt i offentlighedens viden om og holdninger til droner, tanker og bekymringer vedrørende brugen af droner i
bolig- og offentlige områder, især med hensyn til beskyttelse af folks privatliv, samt synspunkter omkring regulering og lovgivning. Rapporten præsenterer de væsentligste fund, der er opnået via seks fokusgruppeinterview udført i København, Odense og Aalborg med i alt 58 deltagere.

Fokusgruppedeltagerne tilkendegav deres holdninger til droner, der strakte sig fra tolerant negative til tilbageholdende positive holdninger. På tværs af dette spektrum var deltagerne opmærksomme på potentielle farer og mulige former for misbrug af droneteknologi, og der kunne identificeres tre former for overvejelser i forbindelse med privatlivets beskyttelse: For det første blev der udtrykt bekymring for, at droner kan tage upassende billeder eller opfange personlige oplysninger, særligt i nærheden af private områder, f.eks. folks boliger. For det andet var der bekymring for, at droner kan trænge ind i folks privatsfære og forstyrre gennem fysisk tilstedeværelse eller støj. For det tredje var der i sammenhæng med begge disse overvejelser en generel bekymring for ikke at kunne vurdere og kontrollere situationen. Desuden efterlyste deltagerne mulighed for at indhente viden og informationer om 1) overflyvende droners tekniske egenskaber og formåen (især hvis der er et kamera påsat, som er i stand til at producere billeder af høj kvalitet), 2) dronernes formål (transport/udbringning, redningsaktioner, luftfotografering el.lign.) og 3) hvem der kontrollerer dronerne. Flere af deltagerne gav udtryk for, at disse oplysninger var afgørende for, om de oplevede en drone som forstyrrende for eller krænkende af deres privatliv.
OriginalsprogEngelsk
UdgiverSyddansk Universitet og Aalborg Universitet
Antal sider15
RekvirentDanish Ministry of Transport, Building and Housing, University of Southern Denmark, and Aalborg University.
StatusUdgivet - 2017

Download-statistik

Ingen data tilgængelig
ID: 260332443