Globale Luftfartstrends

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Efter et turbulent årti for den internationale flytrafik er luftfarten på vingerne igen. Så langt, som prognoser tør se ind i fremtiden, forudser de, at antallet af flypassagerer vil stige mellem 4,4% og 6,2% per år frem mod 2040 (Airbus 2017; ACI 2017). Men denne kvantitative fremgang flyver ind i en ny virkelighed, hvor få ting er som før, og hvor luftfartsindustrien – flyselskaber, lufthavne, passagerer, myndigheder – må indstille sig på, at hidtil kendte udfordringer tager en drejning mod det uforudsigelige med store konsekvenser for, hvordan den globale flytrafik kommer til at se ud i fremtiden. Danmark har netop fået sin første luftfartsstrategi, som skal gøre dansk luftfart klar til de kommende udfordringer, men måske er disse udfordringer større end, det er muligt at imødekomme gennem en national strategi, der fokuserer mere på de indenrigsudfordringer end på de udenlandske.
Luk

Detaljer

Efter et turbulent årti for den internationale flytrafik er luftfarten på vingerne igen. Så langt, som prognoser tør se ind i fremtiden, forudser de, at antallet af flypassagerer vil stige mellem 4,4% og 6,2% per år frem mod 2040 (Airbus 2017; ACI 2017). Men denne kvantitative fremgang flyver ind i en ny virkelighed, hvor få ting er som før, og hvor luftfartsindustrien – flyselskaber, lufthavne, passagerer, myndigheder – må indstille sig på, at hidtil kendte udfordringer tager en drejning mod det uforudsigelige med store konsekvenser for, hvordan den globale flytrafik kommer til at se ud i fremtiden. Danmark har netop fået sin første luftfartsstrategi, som skal gøre dansk luftfart klar til de kommende udfordringer, men måske er disse udfordringer større end, det er muligt at imødekomme gennem en national strategi, der fokuserer mere på de indenrigsudfordringer end på de udenlandske.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTrafik & Veje
Volume/Bind2018
Tidsskriftsnummer9
ISSN1903-7384
StatusUdgivet - aug. 2018
PublikationsartForskning
Peer reviewJa
ID: 287066936