Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen

Heidi Hautopp, Mie Nørgaard, Carina Jordan Weibull, Julie Hejbroch Johansen

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

867 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen beskriver et casestudie, hvor grafisk facilitering er inddraget i matematikundervisningen med fokus på 1. klasseelevers udformning af egne regnehistorier. Der undersøges, hvilken betydning undervisningsformen har for elevernes og lærerens aktiviteter i klasserummet. Analysen viser, at eleverne opnår større ejerskab i undervisningen og til skole-hjem-samtaler. Ydermere er lærerens rolle central i forhold til at opøve en kultur i klassen, hvor det legitimeres, at eleverne lader sig inspirere af hinandens produktioner. Studiet konkluderer, at der er behov for en nuancering af forståelsen af ”at tegne” i folkeskolen, så der skelnes mellem tegning som kunstnerisk produktion, metode til undersøgelse og strategisk værktøj.
OriginalsprogDansk
Sider1-27
Antal sider27
StatusUdgivet - 28 dec. 2018

Emneord

  • Grafisk facilitering
  • 21. århundredes kompetencer
  • tegning
  • didaktik
  • produktionsorienteret undervisning

Citationsformater