Hvad er der på tapetet? om visuelle kontekster og selvfølgeligheder i den skoleskabte virkelighed

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstract

Den skoleskabte virkelighed konstituerer sig visuelt gennem arkitektur, organisering, læremidler og gennem aktørernes sociale praktikker. At forholde sig til den visuelle kontekst er en forudsætning for at forstå, hvorfor der opstår dikotomier som 'dem' og 'os'. Skolen består af selvfølgeligheder, der er det 'tapet', man i en hverdag ser, men ikke får øje på. For overhovedet at få øje på at det er selvfølgeligheder, tager artiklen sit afsæt uden for skolen. Med inddragelse af et visuelt feltstudie i tapeter på den internationale kunstbegivenhed Dokumenta 12 udfolder og diskuterer artiklen, hvordan blikket for egne selvfølgeligheder kan skærpes med sigte på at blive klogere på relationen mellem visuelle kontekster og betydningsdannelse
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Udgave nummer4
Sider (fra-til)46-53
Antal sider8
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2008
Udgivet eksterntJa

Citationsformater