Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre? - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

En redegørelse til Undervisningsministeriet i forbindelse med afslutningen af kompetenceudviklingsprojektet for daghøjskoler, hvor den sokratiske dialoggruppe blev benyttet parallelt med Det etiske regnskab som metode til værdiafklaring. I denne redegørelse spørges der kritisk til, hvor den folkeoplysende dimension blev af i kompetenceudviklingsprojektet og der peges på resultaterne af arbejdet med den sokratiske dialoggruppe om, hvad folkeoplysning, dannelse og kompetence er, som flere daghøjskoler var involveret i. Endvidere gøres der rede for nye tiltag inden for diskussionen om livslang læring, der kan få betydning for en større inddragelse af den 9. (demokratiske) og 10. (eksistentielle) dimension - der udgør det folkeoplysende element - når daghøjskoler ønsker at beskrive sig selv i forhold til den aktuelle uddannelsespolitiske tænkning.
OriginalsprogDansk
TitelTillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole"
Publikationsdato2007
Udgavenr. 23
ISBN (Trykt)1399-2279
StatusUdgivet - 2007
Udgivet eksterntJa

Citationsformater