ICT-use, educational policy and changes in pedagogical paradigms in compulsory education in Denmark: from a lifelong learning paradigm to a traditional paradigm?

Inge Bryderup, Anne Larson, Marlene Quisgaard Trentel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

11 Citationer (Scopus)

Abstract

Gennem en årrække har brugen af IKT i undervisningen været en del af dansk uddannelsespolitik, og antallet af computere på skolerne og den faktiske anvendelse af IKT er øget. Samtidig synes skoleledernes og lærernes pædagogiske paradigme i grundskolen at ændre sig fra et livslangt læringsparadigme (fokuseret på elev-centreret, aktiv og autonom læring) til et mere traditionelt paradigme (fokuseret på læreplans-orienteret undervisning og instruktioner). Artiklen beskriver denne udvikling i relation til anvendelsen af IKT og ændringer i uddannelsespolitikken. Beck-Gernsheims (2002) teori om "institutionaliseret individualisering" som et karakteristika ved det refleksive samfund fungerer som teoretisk grundlag for forståelse af de observerede ændringer.
Udgivelsesdato: December
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftEducation and Information Technologies
Vol/bind14
Udgave nummer4
Sider (fra-til)365-379
Antal sider14
ISSN1360-2357
DOI
StatusUdgivet - 2009
Udgivet eksterntJa

Bibliografisk note

Paper id:: 1360-2357

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'ICT-use, educational policy and changes in pedagogical paradigms in compulsory education in Denmark: from a lifelong learning paradigm to a traditional paradigm?'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater