Inklusion og eksklusion i fleksibel undervisning

Tina Bering Keiding

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    På grundlag af en undersøgelse af it-medieret ikke-tilstedeværelsesundervisning ved et studenterkursus konkluderes det, at temaer som selvdisciplin, social ansvarlig, synlig aktiv deltagelse og organiseringskompetence synes at spille en afgørende rolle i forhold til inklusion/eksklusion. Men nok så væsentligt er, at der iagttages en form for selveksklusion blandt elever, der opfatter sig selv som faglig svage. Det kan antages, at faglig selveksklusion ikke er et nyt tema i undervisningen, men at den muligvis potenseres, når kommunikationen ændres fra klasseværelses flygtige kommunikation, der ydermere kan betjene sig af en række meddelelsesformer så som sprog, tonefald og gestik, til den skriftlige, ikke-flygtige, altovervejende sproglige meddelelsesform, der kendetegner den it-medierede kommunikation i de fleste konferencesystemer. Denne selveksklusion formodes ydermere, under visse betingelser, at kunne virke forstærkende i forhold til elevens eksklusion af undervisningen.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring og forandring : tværfaglige perspektiver
    RedaktørerAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2009
    Sider163-182
    ISBN (Trykt)8773079499
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • undervisning
    • IT
    • inklusion
    • eksklusion
    • Luhmann

    Citationsformater