Abstract
På grundlag af en undersøgelse af it-medieret ikke-tilstedeværelsesundervisning ved et studenterkursus konkluderes det, at temaer som selvdisciplin, social ansvarlig, synlig aktiv deltagelse og organiseringskompetence synes at spille en afgørende rolle i forhold til inklusion/eksklusion. Men nok så væsentligt er, at der iagttages en form for selveksklusion blandt elever, der opfatter sig selv som faglig svage. Det kan antages, at faglig selveksklusion ikke er et nyt tema i undervisningen, men at den muligvis potenseres, når kommunikationen ændres fra klasseværelses flygtige kommunikation, der ydermere kan betjene sig af en række meddelelsesformer så som sprog, tonefald og gestik, til den skriftlige, ikke-flygtige, altovervejende sproglige meddelelsesform, der kendetegner den it-medierede kommunikation i de fleste konferencesystemer. Denne selveksklusion formodes ydermere, under visse betingelser, at kunne virke forstærkende i forhold til elevens eksklusion af undervisningen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læring og forandring : tværfaglige perspektiver |
Redaktører | Annie Aarup Jensen, Palle Rasmussen |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 163-182 |
ISBN (Trykt) | 8773079499 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- undervisning
- IT
- inklusion
- eksklusion
- Luhmann